Alighogy bejelentette múlt szombaton a főpolgármester, hogy elindul az ellenzék miniszterelnök-jelölti előválasztásán, máris ellepték a közösségi médiát azok az előre legyártott videók, amelyek azt sugallják: Karácsony Gergely valójában Gyurcsány Ferenc embere, a volt miniszterelnök mozgatja a háttérből a szálakat. A videókban feltűnik a kormányoldali politikai kampányok szinte állandó szereplője, az amerikai milliárdos, Soros György is, aki „producerként” most újraindítaná a „Gyurcsány-showt”.
A hirdetések finanszírozója a Fidesz, amely egy 2012 és 2014 között Bajnai Gordonnal szemben már alkalmazott és bevált taktikát alkalmaz. Ráadásul ennek alapja a 2006-os fideszes választási fiaskó: az akkori kampányfőnök – a mostani propagandaminiszter –, Rogán Antal rosszul mérte fel az erőviszonyokat, a választók reakcióit, ám most nem akarják újra elkövetni ugyanazt a hibát.
A Facebook hivatalos nyilvántartása szerint május 15-e óta a Fidesz kétszer is kiemelte pénzért a videót: eddig 1,45 milliót költve rá. Összesen pedig hét nap alatt majd 7 milliót költött reklámra a közösségi médiában a kormánypárt, ami ezen a felületen kiemelkedően nagy összegnek számít. Mivel a közösségi oldal egyik specialitása, hogy viszonylag pontosan lehet célozni a hirdetésekkel, a statisztikákból kiderül, a film eddig több mint egymilliószor jelent meg, és elsősorban a fővárosi és a Pest megyei lakosságot érték el, ahol a felmérések szerint a kormányoldal rosszul áll. Azaz minden jel szerint a baloldal meglévő és potenciális választóit akarják elbizonytalanítani.
Jó néhány kormánypárti politikusnál – szúrta ki a Telex –, vagy például a Fidesz-rendezvények konferansziéjánál, Rákay Philipnél, illetve Deák Dániel politológusnál is feltűntek hasonló témájú, pénzért kiemelt témák, amik összesen több mint kétmillióba kerültek. A Facebook hirdetéseket kezelő oldala szerint a párt 6,8 millió forintot költött politikai reklámokra az utolsó hét napban. Ezek a videók feltűntek a legnagyobb videómegosztón, a YouTube-on is, ám a költségekről itt nem áll rendelkezésre adat, de az látszik, hogy csaknem 2 millió megtekintésnél járnak. Ezen felül a Fidesz befolyása alatt álló médiumok (így a Origó, a Magyar Nemzet, a Magyar Hírlap, Hír Tv, egyes megyei lapok) számos cikkel jelentkeztek, amelyek azt bizonygatják: Karácsonyt évtizedes, soha meg nem szakadt kapcsolat fűzi Gyurcsányhoz, a főpolgármester csak „bábu”.
Bár összevetve azzal, hogy a kormányzat mennyit költ kommunikációra – a K-Monitor összesítése szerint december óta 28 milliárd forintot –, a Facebooknak most fizetett pénz kevésnek tűnik, valójában a közösségi médiumon 6,8 millió forint hatalmas összeg. Ugyanis itt pár tízezer forintért jelentős tömeget lehet elérni. Összevetésként: a fideszes politikusok posztjainak kiemelésére általában 10-15 ezret szán a párt, de rendszeresek a 2-3 ezres költések is.
A mostani fideszes akció kísértetiesen hasonlít az „Együtt tették tönkre az országot” feliratú plakátkampányra, amivel 2012-2013-ban az Együtt miniszterelnök-jelöltjét, Bajnai Gordont akarták „rátolni” szintén Gyurcsányra. Illetve a bohócos – „Nem érdemelnek több esélyt” című – plakátokra, amelyeken együtt szerepeltették Bajnait, Gyurcsányt Mesterházy Attila akkori MSZP-s kormányfő-jelölttel, illetve Hagyó Miklós volt szocialista főpolgármester-helyettessel, akit még 2009-ben vettek őrizetbe a BKV-ügyekkel kapcsolatban. Akkor a kormánypárti kampánystáb egyik vezető alakja azt mondta a HVG-nek, azért támadták másfél évvel a 2014-es választások előtt Bajnait, mert tanultak a 2006-os választási fiaskóból. Akkor bíztak a felméréseikben, amelyek szerint a politikába pár évvel korábban visszatért Gyurcsány elég megosztó személyiség, ám nem vették figyelembe, hogy akkor még kevésbé volt ismert, a szavazópolgárok jó része keveset tudott róla. Ezért a választási kampányban a dinamikusnak mutatkozó Gyurcsány jó benyomást tett elsősorban a bizonytalanokra, fel tudta húzni az MSZP népszerűségét is, így a baloldal ismét nyert.