December 24-én határozott úgy a kormány, hogy II. Zsigmond Ágost lengyel király gyermekpáncélja tulajdonjogát a Lengyel Köztársaság részére ingyenesen átruházza. A kormányhatározatot jegyző Orbán Viktor a díszpáncélt február 17-én a krakkói Várban – a visegrádi országok miniszterelnökeinek a V4 megalapításának 30. évfordulójához kapcsolódó találkozóján – adta át ünnepélyesen. A magyar miniszterelnök beszédéből kiderült: a díszpáncél „visszaadásával” a lengyel miniszterelnök, Mateusz Morawiecki hivatalos kérésének tettek eleget. A páncél ezt megelőzően a Magyar Nemzeti Múzeum gyűjteményében és alapleltárában volt, sokáig II. Lajos gyermekpáncéljának hitték – egy több évszázados tévedésnek megfelelően. Lengyelországban először 1970-ben járt, de facto sosem volt II. Zsigmond Ágosté. A december 24-i kormányhatározat az állami vagyonról szóló 2007-es törvényre, valamint a lengyel–magyar kulturális és tudományos együttműködésről szóló 1993-as kormányrendeletre hivatkozott.
A Transparency International Magyarország (TI-H) január 15-én közérdekű adatigényléssel fordult a Miniszterelnökséghez, valamint az Emberi Erőforrások Minisztériumához (EMMI), többek között azt kérve, a műtárgy elidegenítéséhez szükséges miniszteri engedély, műtárgynak a Magyar Nemzeti Múzeum (MNM) alapleltárából törlésére vonatkozó miniszteri engedélyt megalapozó szakvélemény másolatát küldjék meg, nevezzék meg azt a jogszabályi rendelkezést, amely lehetővé tette, hogy a díszpáncél tulajdonjogát ingyenesen átruházzák a Lengyel Köztársaságnak.
Az EMMI 90 nap után megküldött válaszából kiderült: a műtárgy elidegenítéséhez szükséges miniszteri engedély, a műtárgynak az MNM alapleltárából törlésére vonatkozó engedély egy aláírást és keltezést sem tartalmazó helyettes államtitkári leiraton alapult. Ám az állami vagyonról szóló 2007-es törvény szerint állami vagyon tulajdonjogának ingyenesen átruházhatósága nemzetközi szerződésben vállalt, segítségnyújtási vagy más kötelezettség teljesítése érdekében lehetséges. A lengyel–magyar kulturális és tudományos együttműködésről szóló 1993-as kormányrendeletben ilyen nincs. Ráadásul a nemzeti vagyonról szóló 2011-es törvény alapján a páncél a nemzeti vagyon része, e törvény értelmében pedig csak törvényben meghatározott feltételekkel és esetekben lehet a nemzeti vagyon tulajdonjogát ingyenesen átruházni.
„A tisztánlátás kedvéért szögezzük le, hogy a kormány és személyesen Orbán Viktor miniszterelnök ezúttal csupa 2010 után, vagyis a Nemzeti Együttműködés Rendszere által kialakított szabályt szegett meg. Nem a szabályokkal volt tehát a gond, hanem azzal, hogy a kormány még a saját maga alkotta előírásokat sem tartja tiszteletben. A Gyermekpáncél elajándékozása törvénysértő volt, és az, aki ezt engedélyezte, valamint végrehajtotta, megszegte a rábízott állami vagyon kezelésére vonatkozó kötelességét, és kárt okozott, amivel hűtlen kezelést valósított meg” – olvasható a TI-H közleményében amely szerint a hatályos törvények alapján nem lehetett volna a Lengyel Köztársaságnak ajándékozni II. Zsigmond Ágost gyermekpáncélját.
Ezért a TI-H hétfőn feljelentést tett, valamint pert kezdeményezett a Legfőbb Ügyészségen. „A kormányhatározat mind formai értelemben (törvényi rendelkezés hiánya), mind tartalmi értelemben (nemzetközi szerződésben vállalt kötelezettség hiánya) ellentétes az állami vagyonról szóló törvénnyel” – olvasható a Polt Péter legfőbb ügyésznek címzett levélben.