Concorde;utód;

- Környezetbarát lesz a Concorde utódja

Több mint ötven évvel az után, hogy elkezdődtek a felszállási kísérletek a hangnál gyorsabban repülő utasszállítóval, újra éleződik a verseny a szuperszonikus gépek gyártása terén.

Megkezdte új globális főhadiszállásának építését Floridában az Aerion vállalat, ahol 2023-ban megkezdődik az AS2 repülő gyártása, amely több, mint 1600 km/h-s sebességgel repül, ezzel a New York és Fokváros közötti 18 és félórás repülési időt akár három és fél órával is megrövidítheti.

Az utolsó ilyen gép, amely utasokat is szállított, a Concorde volt, de azt már 17 éve kivonták a forgalomból. A modell a maga idejében hatalmas technikai előrelépés volt, de nagyon drága volt az üzemeltetése, zajos volt, sok káros anyagot bocsájtott ki ezért nagy terhelést jelentett a környezetre. „Amivel mi próbálkozunk, az teljesen más. Mi egy környezetbarátabb, halkabb és fenntarthatóbb gépen dolgozunk. A világ nem várhat 2050-ig arra, hogy szénkibocsájtás-semleges legyen, már ma meg kell tennünk” – mondta Tom Vice, az Aerion Corporation elnök-vezérigazgatója a CNN-nek.

A projektre 6,5 milliárd dollár áll rendelkezésükre, amelyből 10 év alatt 300 gépet terveznek gyártani, 2024-ben kezdődhetnek a repülések, 2026-ban léphetnek ki a piacra. Egy repülő ára 120 millió dollár (35 milliárd forint) lesz. Az Affinity sugárhajtóművet a General Electric gyártja, a prototípussal 2020-ban lettek kész. Vice elmondta azt is, hogy tíz évig tervezték a lehető leghatékonyabb és a környezetre a legkisebb terhelést jelentő motort. Nem akartak a fosszilis energiahordozókra hagyatkozni, 100 százalékig szintetikus üzemanyagot használnak. Az AS2 meg fog felelni a legszigorúbb zajkibocsájtási előírásoknak is, de a legfeltűnőbb tulajdonsága a hangrobbanás nélküli repülés lesz. A robbanások nem a föld felé indulnak, hanem megtörve, vissza az atmoszférába, így nem fogják zavarni a lakosokat. A Spire Global műholdas időjárási adatai alapján tervezik meg a repülőgépek optimális útvonalát.

Az Aerionnak jelenleg egy versenytársa van a Boom, amely XB1 jelű modelljével tavaly októberben hajtott végre próbarepülést, az ő járatuk 3,5 óra alatt tenné meg a New York-London távot.

A Concorde az Air France és a British Airways által üzemeltetett szuperszonikus utasszállító repülőgép, amely – a szovjet Tupoljev Tu–144-es után – másodikként lépte át a hangsebességet a személyszállító gépek közül, illetve a második leggyorsabb utasszállító repülő volt a világon, 98-122 utast tudott szállítani. Sebessége csaknem elérte a 2200 km/h-t, vagyis túlszárnyalta a hangsebesség kétszeresét. Elsőként 1969-ben emelkedett a levegőbe, és 1976. január 26-ától állt szolgálatban. A típus több ezer repült órát, és több mint két évtizedet átvészelt jelentősebb baleset nélkül egészen 2000. július 25-ig. Ezen a napon az Air France 4590 számú járat a Párizs-Charles De Gaulle – New York – JFK repülőtér útvonal megtételére készült. A kapitány 370 km/h sebességnél meghibásodás miatt kényszerleszállást próbált meg végrehajtani. A repülőgép a Hotelissimo nevű szállodára zuhant Párizs Gonesse nevű külvárosában. A balesetet a 113 utas közül senki sem élte túl, továbbá a szállodában még négy ember életét vesztette. 

Néhol akár 15 fok körüli csúcsértékek is várhatók.