multik;LázárJános;

- Áremelkedést és termékkínálat csökkenést hozhat Lázár János javaslata

A kormánybiztos kiszorítaná a kiskereskedelmi multikat Magyarországról.

Se a külföldi üzletláncok, se a Miniszterelnökség nem kommentálta még Lázár János kijelentéseit a multik kiszorításáról. Az RTL Híradónak nyilatkozó szakértő szerint áremelkedést is hozhat, ha a külföldi multik elhagynák Magyarországot.

Lázár János – jelenleg többek közt országgyűlési képviselő és kormánybiztos – hadat üzent a kiskereskedelmi multiknak. Az Agrárszektor Konferencia 2020 online rendezvényén közölte, hogy a „kormány jövőbeli tervei között szerepel a külföldi kiskereskedelmi láncok kiszorítása is, amihez nyíltan protekcionista politikát fognak folytatni. Ebben offenzívnek kell lenni, mert kell, hogy legyen magyar nemzeti kiskereskedelem. (...) ezt a piacot uralnunk kell, a saját érdekünkben.”

Lázár János arról beszélt, hogy ha kell, vagy egy új vállalkozói csoporttal, vagy egy meglévő feltőkésítésével kell segíteni ezt a törekvést.

  

Az RTL idézte a Trade Magazin összesítését, ami szerint tavaly kilenc üzletlánc bonyolította a teljes magyar kiskereskedelem 38,5 százalékát. 

Kordás László, a Magyar Szakszervezeti Szövetség elnöke úgy vélekedett, hogy a dolgozók biztosan megéreznék egy multi kivonulását, még akkor is, ha nem veszítenék el munkájukat.

– Nagyon sokszor ilyenkor a munkafeltételek változnak, és általában nem előnyére a munkavállalóknak, hanem inkább hátrányára– állapította meg Kordás László.

A vásárlók is megéreznék a piac átalakulását. Hornyák József, a Portfolio makroelemzője szerint azért tudnak a multik sok terméket kedvező áron kínálni, mert hatékonyan működnek. Ha ezek helyébe kevésbé hatékony cégek kerülnek, akkor áremelésre kényszerülnek, és könnyedén csökkenhet a termékkínálat is.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium azt válaszolta a csatorna érdeklődésére, hogy a vírusválság tapasztalatai megerősítették, hogy a gazdaság minden területén erősíteni kell az önellátási képességet. Azt is írták, hogy el kell érni, hogy nagyobb arányban legyenek magyar termékek a polcokon.

A szülők fele több mint tízezer forintot tervez kifizetni, a 40 százalékuk pedig 5–10 ezer forint közötti összeget szán gyermekenként karácsonyi ajándékra.