;

felújítás;Nyugati pályaudvar;félév;

- Alattomos repedések és rozsdálló csatornák miatt csúszik a Nyugati felújítása

A MÁV a pályaudvar rejtett hibáira hivatkozik, így december helyett jövő nyár végére készülhet el a már így is többszörösére drágult rekonstrukció.

A 143 éves Nyugati pályaudvar tetőszerkezetének felújítása a világjárvány ellenére folyamatosan zajlik, de az örökségvédelem alatt álló épület most feltárt valós állapota miatt előre nem látható pót- és többletmunkákat kellett elrendelni – indokolta hétfői közleményében a MÁV Zrt. a csúszás lényegét.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az eredetileg jelzett idén decemberi átadás helyett 2021 nyár végére várható az újranyitás. Mint írták, a teljes tetőszerkezet felújításának 2022. második negyedévig tervezett véghatárideje nem módosul.

A MÁV szerint ugyanis:

„Fél évszázados rejtett hibákra derült fény a Nyugati tetőszerkezetének felújításakor.”

Ezek között említették:

„láthatóvá váltak olyan szerkezeti repedések, valamint a csapadékot levezető csatornák súlyos korrodálódásai, amelyek miatt akadálytalanul áztak a falak”.

Szerintük azok foltszerű javítása nem jelentene tartós megoldást, ezért az örökségvédelmi szervezettel egyeztetett módon a belső falazatot teljes, 1210 négyzetméteres területen felújíttatja a vasúttársaság. Továbbá a belső lábazati kövek annyira erodáltak, hogy már nem javíthatók, ezért teljesen felújítják 280 négyzetméteren, valamint 75 tönkrement ablak és ajtó is rekonstrukcióra szorul.

Megjegyezték azt is, hogy a MÁV a jövő nyáron a MÁV egyéb felújításokat is végez: 

„A csarnokban új utastájékoztató ledfal épül és az információs táblákat is egységesítik. A peront újra aszfaltozzák; a sérült vagy hiányzó üvegeket pótolják; a felületeket graffiti-mentesítik. Új és felújított, egységes kinézetű padokat, peronbútorokat helyeznek ki. Javítják a márvány- és kőburkolatokat, mellvédeket, lépcsőkorlátokat. A Teréz körút felől rámpa segítségével akadálymentesen lesznek megközelíthetők a pénztárak; a MÁV-START pedig 2021-ben összesen 27 jegykiadó automatát telepít a pályaudvarra.”

Azt egyelőre a MÁV nem közölte, hogy esetlegesen mennyivel drágul a beruházás, de mint azt korábban a Népszava is megírta, kiderült: a becsült 2,5 milliárd forinttal szemben annak többszöröséért, majdnem 9 milliárdért újíthatja fel a Nyugati pályaudvar tetőzetét a Magyar Építő Zrt.

Mindenesetre a vasúttársaság most arra hívta fel a figyelmet, hogy az utascsarnok meghosszabbított lezárása idején, december 13-tól érvényes új menetrendek, valamint az utastájékoztatási hirdetmények várhatóan november végétől elérhetők lesznek a mav.hu/nyugati oldalon.

A visszaélések aránya nem nőtt az értékhatár emelésével.