Tudomány;NASA;Mars;Marsjáró;

- Még 235 millió kilométert kell megtennie a NASA marsjárójának

Ennyit már meg is tett; éppen félúton jár a Mars felé a Perseverance.

Már 235 millió kilométert tett meg a júliusi kilövése óta és még ugyanennyit fog megtenni a marsjáró, amíg a tervek szerint február 18-án elérkezik a Mars légkörébe a NASA keddi közlése szerint. „Bár úgy gondolom, nem lesz egyszerű, különösen úgy, hogy legtöbbünk otthonról dolgozik, azért hatalmas mérföldkőről van szó” – mondta Julie Kangas, a NASA irányítója.

A szakértő hozzátette, hogy bár a Marshoz való eljutáshoz szükséges távolság felét tette meg, a marsjáró légvonalban nem félúton van a két világ között: a Föld 42,7 millió kilométerre van „mögötte”, míg a Mars 17,9 millió kilométerre van „előtte”.

Jelenleg a Perseverance és a Föld közötti jelátvitelhez 2 perc 22 másodpercnyi időre van szükség, a landoláskor 11,5 perc lesz a jel útja a marsjáró és a földi irányítás között – olvasható a NASA honlapján.

Az újgenerációs robot akkora, mint egy kisebb autó, arra tervezték, hogy ősi mikrobiális élet jelei után kutasson a vörös bolygón, tanulmányozza klímáját és földrajzát, kőzet- és talajmintákat gyűjtsön és utat nyisson a bolygó felfedezése előtt az emberek számára.

Az 1040 kilogrammos marsjáró a Jezero nevű 250 méter mély kráter alján fog landolni, amely 3,5 milliárd évvel ezelőtt még tóként hullámzott a bolygó felszínén. A robot egy teljes marsi évet - 687 földi napot - fog eltölteni a Marson.

A Perseverance kíséretében az Ingenuity nevű kísérleti Mars-helikopter is a bolygóra érkezik, amely tesztrepüléseket fog végezni. Ha a napenergiával hajtott, 2 kilogramm súlyú helikopter túléli a hideg marsi éjszakákat, az azt jelenti, hogy a jövőbeli missziókat ki lehet bővíteni levegőből végzett vizsgálatokkal. Az Ingenuity lehet az első eszköz, amely idegen bolygón repül.

A tervek szerint a NASA 2024-re asztronautákkal érkezik a Marsra, megkezdve az első emberi legénységgel operáló missziót a vörös bolygón.

A home office és a sokszor szűkösebb anyagi helyzet átalakította a fogyasztási szokásainkat. Ön is így érzi?