Átfogó vitát, illetve széleskörű véleményezési és szakmai tervezési folyamatot indít a főváros és közlekedésszervező cége a budapesti közlekedés átalakításáról – derült ki a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) oldalán olvasható közleményből.
A közzétett elképzelés egyik legfőbb eleme, hogy 2030-ra úgynevezett bringasztráda-hálózatot építenének ki a kerékpárosok és a kis elektromos járművek, például a rollerek részére, és ugyanígy kiépítenének egy hasonlóan biztonságos úthálózatot a gyalogosok számára is.
Dorosz Dávid főpolgármester-helyettes szerint az úgynevezett „aktív és mikromobilitási” vitaanyag, illetve a városvezetés célja, hogy a budapestiek különböző közlekedési módokat használhassanak a jövőben, anyagi helyzetüktől függetlenül, gyorsan és biztonságosan. Emlékeztetett: tavaly októberben arra kaptak felhatalmazást, hogy egy zöld és fenntartható, a klímavédelmet szem előtt tartó Budapestet építsenek.
Ezért a BKK egy tízpontos javaslatot dolgozott ki:
Megállítjuk / lassítjuk a városi és elővárosi utazások számának növekedését.
Átalakítjuk és újraosztjuk a budapesti közterületeket, közutakat, egyre nagyobb teret adva az aktív mobilitási módoknak.
Összefüggő, biztonságos, kényelmes, vonzó gyalogos- és kerékpáros-útvonalhálózatot hozunk létre, mely versenyképes alternatívát kínál az egyéni motorizált közlekedés mellett. Ezen hálózat kiemelt elemei a Bringasztrádák.
Segítjük a közösségi közlekedéssel kombinált aktív és mikromobilitást.
Pénzügyileg is versenyképessé tesszük az aktív és mikromobilitást (pl. a parkolási, a kölcsönzési, a használati) árak, feltételek újraszabályozásával.
Megvalósítjuk az aktív és mikromobilitás teljes körű integrációját a saját (pl. FUTÁR) és a piaci alapon működő utazástervező és információs rendszerekbe.
Aktív szemléletformálást végzünk annak érdekében, hogy az utakon partnerként közlekedjünk együtt: oktatás és kampányok (az iskolákban és a járművezetőknek).
Szemléletformáló akciókat szervezünk az aktív és mikromobilitás előnyeinek népszerűsítésére.
Javaslatot teszünk hatékony szabályozásra és ellenőrzésre a biztonságosabb gépjárművek (különösen a főváros útjait használó tehergépjárművek), az elektromos rollerek és kerékpárok érdekében.
Olyan szervezeti rendszeren dolgozunk, mely biztosítja a fenti intézkedések hatékony végrehajtását, és a létrejövő komplex szolgáltatáscsomag(ok) hatékony menedzselését, együttműködve a lakossággal, a civil szervezetekkel, a vállalkozásokkal, a kerületekkel és a kormányzati intézményekkel.
A BKK arra alapozta javaslatát, hogy a hatályos Budapesti Mobilitási Terv célkitűzése szerint a kerékpáros közlekedés aránya 2030-ra eléri az 5 százalékot, a gyalogos közlekedés pedig a 15 százalékot az utazások hosszát tekintve, de nem a közösségi közlekedés igénybevétele helyett, hanem azzal kombinálva.
Azt tervezik, hogy a most publikált „aktív és mikromobilitás helyzetfeltárást, jövőkép és bringasztráda térképet” már szeptember végén megvitatják egy szakmai egyeztetésen, majd ezt követően a budapestiek véleményét is kikérik a fejlesztésekről.