– Kosztümös csatajeleneteket is ábrázoló, professzionális munka. Látszik, hogy sok pénzből készült – értékelte Mikecz Dániel politológus, a Republikon Intézet vezető kutatója a kormányhoz közeli Alapjogokért Központ három és fél perces kisfilmjét, amely augusztus 20-án került ki egy ismert videómegosztó portálra. Az „Igazság, erő, felemelkedés – együtt tesszük naggyá a Kárpát-medencét!” címet viselő alkotás számára az Alapjogokért Központ külön honlapot is létrehozott: a filmen kívül Orbán Viktor miniszterelnök Sátoraljaújhelyen elmondott „trianoni” beszéde is megtalálható az oldalon.
Vihart azonban az a nagy méretű újsághirdetés kavart, amelyet – az Alapjogokért Központ megbízásából, az említett „Igazság, erő, felemelkedés” kezdetű szöveggel – közölt a Nemzeti Sport. A hirdetésen I. világháborús, a lövészárokból kitörő, szuronnyal rohamra induló honvédek láthatók.
Mikecz Dániel lapunknak nyilatkozva hangsúlyozta, hogy egészen más jelentést hordoz a katonák látványa a filmben, és egészen mást az újsághirdetésben. A filmben ugyanis az I. világháború a sorscsapások között – a tatárjárással, Moháccsal, a világosi fegyverletétellel és Trianonnal együtt – szerepel, ha viszont ugyanazokat a katonákat a Nemzeti Sportban közölt hirdetésen látjuk, akkor a kép militarista, harcias felhívásra emlékeztet.
– Valószínű, hogy az Alapjogokért Központ szándékosan alakította így a kampányt. Vitát akart generálni, tudva, hogy azok, akik elutasítják a háborús propagandát, tiltakoznak fognak. Az Alapjogokért Központ pedig hivatkozhat arra, hogy tessék megnézni a filmet, ilyesmiről szó sincs – mondta Mikecz Dániel. Hozzátette: sejthetően „médiahekkel van dolgunk, egész egyszerűen heccelni akarják az embereket”. A politológus szerint mintha az Alapjogokért Központ – a kormány elvárásaitól nyilván nem függetlenül – az Egyesült Államokban zajló kulturális harcot szeretné átemelni Magyarországra. Feltételezhető, hogy a kampánynak még az elején vagyunk. A kérdésre, hogy ennek pontosan mi a célja, később lehet majd válaszolni – állapította meg Mikecz Dániel.
A politológus felhívta rá a figyelmet, hogy a kisfilmben egy családjával kiránduló nagypapa mesél az unokáknak a magyar történelemről. Ez a megoldás akár kontraproduktív is lehet. A kormány önmagát eddig családbarátként jellemezte, egyfajta depolitizált családképet szeretett volna sugározni. A film révén azonban – a történelmen keresztül – a családba bekerül a politika. Mivel a kampány egyértelműen kötődik a kormányhoz, Mikecz Dániel szerint Orbán Viktor ezzel ismét a családokat megosztó figuraként tűnik fel.
Itt jegyezzük meg, hogy sátoraljaújhelyi beszédében a kormányfő kijelentette: „Nem ért véget a magyarok történelme sem Mohácsnál, sem Világosnál, sem Trianonnál, és ezért fog Szent István koronájának valamennyi köve ismét ragyogni”. Az Alapjogokért Központ filmje történetesen majdnem szó szerint ezzel a szöveggel ér véget.
Bemutatkozása alapján a központ olyan „jogi elemző- és kutatóintézet”, amely a „nemzeti identitás és szuverenitás, valamint a keresztény társadalmi hagyományok megőrzését tartja elsőrendű feladatának”. Igazgatója az a Szánthó Miklós, aki egyúttal a fideszes sajtóholding, a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) kuratóriumi elnöke. A médiatulajdonosok „önkéntes és ingyenes felajánlásának” jóvoltából az alapítvány több száz sajtótermék tulajdonosává vált, a kormány pedig jogi úton lehetetlenítette el, hogy a Gazdasági Versenyhivatal vizsgálhassa a túlzott piaci koncentrációt eredményező ügyletet.
Visszatérve az Alapjogokért Központ kampányára: a témába vágó előző cikkünkhöz főleg tartalmi kérdéseket tettünk fel Szánthó Miklósnak. Az intézet igazgatója közölte, hogy a kampányra inspirálólag hatott Orbán Viktor sátoraljaújhelyi beszéde. Az újsághirdetésre adott negatív reakciókra utalva úgy vélte, hogy „teljes félreértésen alapuló műhisztéria” folyik.
A Fidesz rendre megvádolja az általa „sorosistának” bélyegzett civil szervezeteket, hogy gazdaságilag átláthatatlanul működnek, holott azok évente közzéteszik részletes pénzügyi beszámolóikat. Az Alapjogokért Központ esetében a kormány részéről nem hallottunk ilyen bírálatot, annak ellenére, hogy az intézet honlapján nincs nyoma sem bevételeknek, sem kiadásoknak.
Második körben elküldött kérdéseink a központ anyagi hátterét firtatták. A kevéssé informatív válasz kimerült annyiban, hogy tekintsük „irányadónak” a lapunknak adott korábbi tájékoztatást. Így aztán – egyebek mellett – nem derült ki, hogy mennyibe kerül a kampány, honnan volt erre pénz. Nem derült ki az sem, hogy az Alapjogokért Központ mekkora költségvetéssel működik és ehhez milyen források állnak rendelkezésére.