Az Olasz Nagydíjtól kezdve betiltották az időmérős motormódokat, az erőviszonyok ettől azonban egy csapásra nem változtak meg. A szombati időmérőn a Mercedes hatszoros világbajnoka, Lewis Hamilton idei hatodik, és pályafutása 94. időmérő-elsőségét szerezte csapattársa, Valtteri Bottas előtt.
A 35 éves brit jól kapta el a rajtot, magabiztosan őrizte meg az első helyet, miközben finn csapattársát Carlos Sainz Jr. legyorsulta, majd a másik McLarennel Lando Norris is megelőzte. Bottas az első körben még két pozíciót veszített, és Max Verstappen (Red Bull) is két helyet rontott, ötödikből hetedik lett.
A 6. körben a 17. helyen haladó Sebastian Vettel (Ferrari) fékprobléma miatt feladni kényszerült a versenyt, majd Kevin Magnussen (Haas) versenyautója is tönkrement. A Safety Car-időszak elején Hamilton a bokszba hajtott kerékcserére, egy körrel később pedig szinte minden riválisa ugyanígy tett. A mezőny jelentősen összekeveredett az élen haladó Hamilton mögött, az újraindításnál viszont Charles Leclerc a célegyenesre vezető kanyarban elveszítette az uralmát a Ferrari felett, és a gumifalba csapódott. A baleset nyomán piros zászlóval félbeszakították a futamot. Időközben Hamilton és Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) is 10 másodperces „stop and go” büntetést kapott, mert a 20. körben a tilos jelzés ellenére hajtott be a bokszba.
A futam nagyjából 20 percnyi kényszerszünet után állórajttal folytatódhatott. Hamilton mellől Lance Stroll (Racing Point) startolhatott, a második sorba pedig Pierre Gasly (Alpha Tauri) és Kimi Räikkönen (Alfa Romeo), a harmadikba Giovinazzi és Sainz, a negyedikbe pedig Norris és Bottas állhatott fel.
Hamilton megőrizte első helyét, majd a kör végén kiállt letölteni a büntetését. A vezetést így Gasly vette át, mögötte a két Alfa Romeo száguldott, Räikkönen, Giovinazzi sorrendben, de utóbbi két körrel később szintén letöltötte büntetését. Huszonhárom körrel a leintés előtt Verstappen versenyautója felmondta a szolgálatot, közben Gasly igyekezett előnyt kiautózni magának, de Sainz feljött másodiknak, és üldözőbe vette.
Hamilton 14 körrel a vége előtt érte utol a boly végét, és megkezdte a felzárkózást, közben az élen Gasly, Sainz, Stroll volt az első három sorrendje. A hajrában Sainz nagyon közel került Gaslyhoz, aki viszont higgadtan és taktikusan védekezve megőrizte az első helyet, és ezzel a Forma-1-ben Olivier Panis 1996-os monacói győzelme után először állhatott fel ismét francia versenyző a dobogó felső fokára.
„Nem is értem, hogy mi történt velem, elképesztően őrült verseny volt. Nagyon sok mindenen mentem keresztül 18 hónap alatt az F1-ben, nehezen hiszem el. Nem találom a szavakat” – fogalmazott Gasly, aki pályafutása 55. F1-es futamán az első sikerét aratta Monzában, a csapat pedig utoljára – még Toro Rosso néven – éppen ugyanitt ünnepelhetett győzelmet 2008-ban Vettellel a volánnál.
„Csalódott vagyok a második hellyel, nagyon közel volt a győzelem. Hamilton mögött második voltam, utána kicsit rosszul jött ki a biztonsági autós szakasz. A hatodikról jöttem vissza a második helyre, emiatt azért lehet okom az örömre is” – értékelt Sainz.
„Úgy érzem, hogy ezt én veszítettem el, mert a második helyről rajtoltam az újraindításnál. Nem volt tapadása az autómnak, Carlosszal jót csörtéztünk, összességében azért örülök ennek a harmadik helynek is” – mondta Stroll, aki mögött Norris, az egész futamon látványosan szenvedő Bottas és Daniel Ricciardo (Renault) volt a sorrend. Hamilton a mezőny végéről a hetedik helyig tudott előre lépni, a nyolcadik Esteban Ocon (Renault), a kilencedik Danyiil Kvjat (Alpha Tauri), a tizedik pedig Sergio Pérez (Racing Point) lett.
A vb egy hét múlva Mugellóban, a Toszkán Nagydíjjal folytatódik.