A filmipar stratégiai kérdés Magyarországon – jelentette ki Káel Csaba a magyar mozgóképipar fejlesztéséért felelős kormánybiztos szerdán a rákospalotai, immár tizedik születésnapját ünneplő Origo stúdióban. Hangsúlyozva: tavaly mintegy 164 milliárd forint volt a regisztrált költés hazánkban mozgóképes munkák kapcsán, ez mintegy 45 milliárddal több, mint 2018-ban volt. Igaz, idén, a COVID-19 koronavírus miatt biztosan gyenge évet fog zárni a magyar filmipar. A stúdió-komplexumban tartott ünneplés azonban épp amiatt történt, hogy bejelentsék: hazánkban újraindult a filmes élet és immár három nemzetközi produkció is dolgozik az Origóban. Káel büszkén jelentette ki: Magyarországon soha nem is állt le a filmes élet. Ez ebben a formájában tényleg igaz, hiszen se a kormány, se az operatív törzs nem tiltotta be a filmezést, a stábok önként függesztették fel a tevékenységüket.
– 2020. március 13-át sosem felejtem el, ez volt a nap, amikor a világ filmipara leállt – mondta Howard Ellis, a Mid-Atlantic Films producere, aki számos nemzetközi produkció munkáját segíti itthon. Ő volt az a szakember, aki Káel szerint javasolta, hogy két amerikai szaklapban, a Variety-ben és a Hollywood Reporterben támogatott cikk formájában üzenjék meg az álomgyárnak: Magyarország nem veszélyes és a stábok munkára készen állnak. Tóth Mihály, az Origo kommunikációs és marketing vezetője szerint olyan védelemmel van ellátva az intézmény, kezdve a szigorú beléptető rendszerrel, mely szerint, úgy véli jelen pillanatban ez a stúdió a legbiztonságosabb hely ma az országban. Mindenesetre az üzenet átment, hiszen a Denis Villeneuve rendezte Dűne pótforgatási munkálatai már folynak, miképpen több másik stáb is dolgozik vagy érkezik a jövőben, melyeket a már említett Goodman vagy Kemény Ildikó, a Pioneer! Pictures Productions gondoz. Éppen ezért fontos, hogy a kormány támogassa a stúdiófejlesztéseket, hogy erre jövőre mekkora összeg lesz elérhető, babonából nem árulta el.
Mindazonáltal, ahogy Káel Csaba fogalmazott, példátlan, ahogy az állam és a magántőke együttműködik filmpari bérmunkák terén. Az állami szerepvállalásnál a visszatérítendő harminc százalékos adóvisszatérítésre gondolt. Arra az újságírói kérdésre, hogy a külföldi stábok támogatása mellett mennyi jut a nemzeti produkciók támogatására, a kormánybiztos elmondta, hogy filmre maradt az évi 10 milliárd forint, ezt egészítik ki az egyéb mozgóképes műfajok, mint tévés, kisfilmes vagy dokumentarista művek, melyekre további 7 milliárd jut. Igaz, ez sajnos idén nem lesz látható a vírus miatti korlátozások miatt. Az, hogy a nemzetközi filmipar mikor tér teljesen magához, nem tudni, Kemény és Ellis szerint a nagyobb költségvetésű produkciók is sokkal szigorúbb és takarékosabb feltételek mellett dolgoznak.
A régi nagyok iránti tisztelgés jegyében az Origo Stúdió a főépületében két múzeum jellegű tárlatszobát rendezett be Zukor Adolf – a Ricsén született, később a Paramount stúdió alapítójaként lett ismert producer – és Andy Vajna korábbi kormánybiztos tiszteletére. Sőt, mindemellett elkészült a Csillagösvény hazai változata, illetve az Oscar-díjasok fala, mely mindenkit felsorol – ötvenegy művészt – aki valamilyen szinten magyarnak mondható és bearanyozódott az évek során.
– Óriások vállára támaszkodhatunk – jegyezte meg az ünnepélyen jelen lévő Deák Kristóf rendező, aki a negyvennyolcadik helyet foglalja el a listán (a Mindenki című kisjátékfilmje lett Oscar-elismert mű), és éppen első egész estés mozifilmjét forgatja, mely egy klasszikus bosszútörténet lesz: egy unoka áll bosszút azokon, akik átverték a nagyapját.