MNB;MKB Bank;készpénzfelvétel;

- Pénzbe került az ingyenes készpénzfelvétel – 7 milliós bírságot kapott az MKB Bank

Hétmillió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a jegybank az MKB Bankra, mert a pénzintézet „rendszertechnikai hibák miatt” mintegy 1500 ügyfelének nem biztosította a jogszabályban előírt ingyenes készpénzfelvétel lehetőségét.

Hivatalból fogyasztóvédelmi célvizsgálatot folytatott az MKB Bank Nyrt.-nél a Magyar Nemzeti Bank (MNB), ennek során a 2018. július 5-től a 2019. február 28-ig terjedő időszakot tekintették át. Azt ellenőrizték: a bank megfelelően biztosította-e a vizsgált időszakban a fogyasztók számára, hogy belföldi bankjegykiadó automatából havonta két alkalommal – összesen – legfeljebb 150 ezer forintnyi készpénzt a pénzforgalmi törvény előírásának megfelelően díj- és költségmentesen vehessenek fel. Több fogyasztói bejelentés is érkezett ugyanis arról, hogy az MKB Bank nem biztosítja ezt a lehetőséget.

A célvizsgálat szerint az MKB Banknál az adott időszakban „rendszertechnikai hibák merültek fel”. Emiatt nem tudta biztosítani az ingyenes készpénzfelvétel lehetőségét valamennyi, előzőleg erre vonatkozó nyilatkozatot tett lakossági ügyfele részére. Mindezek miatt az MNB ma publikált határozatában felhívta az MKB Bankot arra, hogy mindenkor tartsa be a díj- és költségmentes készpénzfelvétel biztosítására vonatkozó jogszabályi rendelkezést. Kötelezte továbbá, hogy az érintett fogyasztók számára térítse vissza a készpénzfelvétel után jogsértő módon felszámított és a vizsgálat lezárásáig még vissza nem fizetett díjat, költséget, ennek megtörténtéről pedig a határozat kézhezvételétől számított 60 napon belül tájékoztassa a jegybankot.

Az MNB a feltárt jogsértés miatt 7 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot is kiszabott a hitelintézetre. A bírságösszeg meghatározásakor az MNB figyelembe vette, hogy az MKB Bank a jogsértést közel másfél ezer fogyasztó sérelmére valósította meg, továbbá, hogy a díj- és költségmentes készpénzfelvétel korlátozott lehetőségét rendszertechnikai hibák okozták. Az MNB enyhítő körülményként értékelte, hogy az MKB Bank már a vizsgálat megkezdése előtt két rendszertechnikai hibát kijavított és az érintett fogyasztók többségének visszafizette a költségeit. A fogyasztóknak okozott anyagi kár 90 százaléka így már hatósági kötelezés nélkül megtérült.  

Azért ha nem a V-alakú intenzív helyreállás valósul meg, akkor lehet még baj.