A koronavírus-járvány az elmúlt hónapokban megálljt parancsolt a sportéletnek, nem úgy az e-sportnak, amely így nagyobb figyelmet tudott magára vonni. Lapunk az elmúlt hónapokban beszámolt a hivatalos Forma-1-es virtuális futamokról, ez adta az apropóját, hogy egy igazi profival, Bereznay Dániellel beszélgessünk, aki 2018-ban a Mercedes versenyzőjeként világbajnoki második, tavaly pedig már az Alfa Romeo színeiben harmadik lett.
„Most nem olyan könnyű a motivációt fenntartani, mert nem tudjuk, hogy mire készülünk. Sokkal jobb, amikor ismerjük a versenynaptárat és akkor csak azokra az eseményekre, versenypályákra gyakorlunk” – mondja Bereznay, aki a koronavírus-járvány maga sem tudja, hogy mikor és milyen formában vághat majd neki a 2020-as szezonnak.
„Korábban olyan hétvégéken volt e-sport verseny, amikor a valóságban nem volt futam, most ilyenből az ősszel nagyon kevés lesz. Olyan pletykákat is hallottam, hogy az egész otthonról lesz online megtartva, de ezt nagyon nem szeretném, mert sok csaláslehetőséget hozna magával” – fogalmazott a 20 éves e-sportoló, aki az elmúlt hetekben nem kisebb nevekkel állhatott rajhoz, mint Charles Leclerc, Lando Norris vagy George Russell.
„Ha van pozitív a koronavírusban, akkor ez számomra mindenképpen az. Még ha csak virtuálisan is, de egy pályán lenni velük igazán különleges, életre szóló élmény. Én ezt nagyon megbecsülöm, mert miattuk kezdtem el Forma-1-es játékkal játszani” – jelentette ki Bereznay, aki arról is szót ejtett, a valódi pilótáknak mekkora a lemaradásuk a profi e-sportolókkal szemben.
„A legtöbb pályán a legjobb pilóták és a profi e-sportolók között 6-8 tized lehet a különbség egy körön, a többek inkább 1,5-2 másodpercre vannak. A profi e-sport mezőny tagjai fél másodpercen belül vannak egymáshoz képest, így valószínűleg a valódi pilótáknak a legrosszabb profi ellen sem lenne esélyük.”
A virtuális Forma-1-es versenyzés egyébiránt a koronavírustól függetlenül évről évre egyre több embert mozgat meg, ugyanis míg 2017-ben több mint hatvanezren mérették meg magukat a sorozat selejtezőjében, addig 2019-ben ez a szám már elérte a 109 ezret. Az ősszel kezdődő 2020-as szezonra már lezajlottak az offline selejtezők, ugyanakkor a szervezők április végén nem tudták megtartani a Pro Draft elnevezésű rendezvényt, ahol a kvalifikáció néhány tucatnyi legtehetségesebbje mérte volna össze tudását.
„Ezek a kvalifikációk valamilyen versenyhelyzetet szimulálnak, például egy Red Bullal a harmadik helyen állsz, a futam utolsó hat körében kell csak vezetned. A cél, hogy gyere fel az első helyre, de nem is ez a legfontosabb, mert a legjobb ezer versenyző képes erre. Ez nem egy olyan kvalifikáció, ahol egy gyors kört kell összerakni, hanem az összidő számít, ha pedig konzoltípusonként benne vagy az adott kihívásban a legjobb háromban, akkor biztosítottad a helyed az angliai döntőben” – fogalmaz Bereznay, akinek a legutóbbi két kiírásban már nem kellett teljesítenie ezeket a próbatételeket.
A csapatoknak kötelező a Pro Draftról egy-egy versenyzőt kiválasztaniuk, a maradék tíz helyen pedig jellemzően azok maradnak, akik az előző évadban a legjobbak közé tartoztak. Bereznay mellett van még két magyar fiatal tehetség, Puki István és Szabó-Kónyi Bence, akik korábban bejutottak már a Pro Draftra, így a későbbiekben akár több magyar pilóta is lehet az e-sport élvonalában.
Bereznay – aki a holtszezonban átlagosan négy-öt órát játszik, emellett pedig több internetes tartalmat próbál gyártani – arról is beszélt, hogy a technika mekkora szerepet tölt be az életükben. Két évvel ezelőttig egy olyan nyolcezer forintos kormánnyal versenyezett, amelyben nem volt erő-visszacsatolás, a műanyag pedálok pontatlanul érzékeltek, csúszkáltak a szőnyegen. 2017-ben még ezzel a profinak aligha mondható szettel jutott el a legjobb negyven pilóta közé.
„Azóta is életem legjobb eredmények tartom, arra vagyok a legbüszkébb, mert a mezőny összes többi tagja legalább 60, de inkább több százezres technikával versenyzett. Szerintem a minimum belépő a profi e-sport szintbe a Logitech G29-es kormánya, ami újonnan 90 ezer forint. Azzal már be lehet jutni, ugyanis a legtöbb felhasználó abból a kategóriából használ valamit. Annak már van egy jó fordulóköre, van rajta sok gomb, a fémpadálok megbízhatóan érzékelnek, van erő-visszacsatolásuk” – fogalmaz Bereznay, aki szerint körönként öt tized különbség van a nagyon olcsó és a középkategória között, míg a közép- és csúcskategória között további kettő lehet.
„Én nem hiszem, hogy most már egy nyolcezer forintos kormánnyal be lehetne jutni a Pro Draftra” – mondja Bereznay, aki hozzátette, hogy a korábban említett Puki egy kilencéves, nagyságrendileg húszezres kormánnyal versenyez, ami már annyiból jobb, mint az ő régi kormánya, hogy azon van valamennyi erő-visszacsatolás.