Júniustól újra pályázható állami támogatás új elektromos járművek vásárlására - közölte tegnap sajtótájékoztatóján Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára. A némiképp módosított feltételek szerint 1-11 milliós bekerülési érték között legfeljebb 2,5 milliós, maximum a vételár felére rúgó állami támogatás igényelhető. 11-15 milliós ár esetén a felső határ félmillióra és 5 százalékra csökken. Új elem, hogy személytaxis, személygépkocsis személyszállítási cél esetén 1-15 milliós, elektromos robogó vásárlásakor pedig 100 ezer és 1 milliós ár között az arány 55 százalékra nőhet. Az ország szén-dioxid-kvótabevételeiből származó forrás 5 milliárd. Ezen belül a taxikra legfeljebb 2 milliárdot fordíthatnak. Utóbbiakból 240, a többi elektromos járműből pedig további ezer támogatására számítanak - közölte kérdésünkre az államtitkár. A már megjelent kiírás szerint pályázni június 15-e reggel 8-tól az elektromobilitas.ifka.hu honlapon lehetséges.
Felvetésünket, miszerint az Orbán-kormány 2015-2018 között még 54 ezer elektromos autót és 7 ezer további elektromos járművet ígért 2020-ra, ehhez képest ma mintegy 18 ezer zöld rendszámos autót tartanak nyilván (amikbe a tölthető hibridek is beletartoznak), először azzal a viccel ütötte el, hogy "kevesebbet vettek". Komolyabbra fordítva a szót úgy vélte, a számadatok mégis biztatók. A vírusválság alatt például a hagyományos meghajtásúakkal szemben az alternatív hajtású gépjárművek értékesítése megugrott. Szerinte az emberek egyre inkább megértik, hogy hosszú távon érdemesebb elektromos járművet vásárolni. A kormány klíma- és természetvédelmi akcióterve keretében kiírt mostani pályázat is az elektromos gépjárművek listaárának csökkentését - és így forgalmának növelését - hivatott ösztönözni - tette hozzá. (Barek Péter, a Villanyautosok.hu szakportál mellettünk álló munkatársa szerint az embereket az "olajlobbi aknamunkája" is elbizonytalaníthatta.)
Kérdésünkre Kaderják Péter úgy vélte, hogy más alternatív hajtású eljárás még nem érett meg hasonló típusú támogatásra. Ebből a szempontból a legígéretesebbnek a gázhajtású teherszállítást tartja.
Kérdésünkre Kaderják Péter azt is elárulta, hogy az államtitkárság folyamatosan dolgozik a nagy légszennyezésű hibrid gépjárművek zöldrendszám-kedvezményeinek felülvizsgálatán és a régi, szennyező dízelautók behozatalának korlátozását. Ezek néhány hónapon kormány elé kerülhetnek - vélekedett az államtitkár.