elemzés;GKI;webshop;online kereskedelem;koronavírus;

- Tízezrek tértek át az online vásárlásra a koronavírus miatt

Több mint 50 ezer új vásárló jelent meg a magyar online kiskereskedelmi piacon március közepe óta, a csomagforgalom a karácsonyt idézi – derül ki a GKI Digital méréseiből.

Szinte teljesen leállt március közepén a gazdaság a koronavírus miatt, ami sebességváltásra késztette az online kereskedelmet. Bizonyos termékek – élelmiszerek, tisztítószerek, vitaminok, gyógyszerek - iránti online kereslet kifejezetten a járvány-helyzet miatt lendült fel, míg más kategóriákban - műszaki cikkek, laptopok, számítástechnikai kiegészítők - a digitális oktatás és a távmunka fokozta a keresletet. Ahogy teltek a hetek, már az otthonléthez kapcsolódó termékek - bútorok, kényelmes ruházat, lakásfelújításhoz, kertrendezéshez szükséges eszközök -, valamint a sportszerek forgalma nőtt meg. Mindezzel párhuzamosan azonban más, az otthonlét során nélkülözhető kategóriák - divatcikkek, szépségápolási termékek, fényképezésre, videózásra használható műszaki cikkek - forgalma drasztikusan lecsökkent.

A GKI Digital mérései szerint mindezen hatások következményeként március közepe és április vége között több mint 50 ezer új vásárló jelent meg a magyar online kiskereskedelmi piacon, ezzel az aktív online vásárló, felnőtt lakosság száma már eléri a 3,35 millió főt. Ez pedig hatalmas bővülésnek számít másfél hónap alatt, hiszen tavaly 8 hónap kellett egy ilyen mértékű növekedéshez. 

A megnövekedett kereslet nagy része a hagyományos üzletekből csatornázódott át a digitális térbe. A forgalom egy része előrehozott költés volt: az otthon, kert, barkács kategóriába tartozó termékek iránti kereslet például normál esetben csak a tavasz végén fut fel, nem pedig márciusban. A költések egy másik része pedig extra kiadás volt, hiszen ha nem jött volna a járvány és vele a home office, akkor nem kellett volna megvásárolni számos számítástechnikai eszközt, illetve valószínűleg az otthoni sporteszközök, főzéshez szükséges eszközök iránti kereslet is kissebb lett volna.     

Az online kereskedők így az idei év első negyedévében mintegy 9,9 millió belföldi rendelést teljesítettek, bruttó 149,6 milliárd forint értékben, ami rendelési számban csaknem 16, míg értékben több mint 21 százalékos bővülést jelent 2019 első három hónapjához viszonyítva.  A GKI Digital várakozásai szerint a szektor bővülése a második negyedévben még látványosabb lehet, és akár rekord közeli, 34-35 százalékos bővülést is elérhet az áprilisi–júniusi időszakban. Az év második felére várt vásárlóerő-csökkenéssel és gazdasági recesszióval számolva ugyanakkor az éves online forgalom tekintetében drasztikus változások helyett valószínűleg inkább csak átrendeződések lesznek. Így a piac a mostani kilátások alapján - a 2019-es 16 százalékos bővülést követően – éves szinten mintegy 25 százalékkal növekedhet. 

Karácsonyt idéző csomagforgalom a logisztikai cégeknélMíg a házhoz szállítás és a csomagautomatás átvétel jelentősen emelkedett a vírus időszakában, addig az átadópontok szerepe jelentősen csökkent. Ennek az is oka, hogy sok személyes átvételi pont és külső csomagpontként szolgáló üzlet be is zárt. Így, míg a tavalyi belföldi rendelések mintegy 43 százaléka valamilyen személyes átvételi mód révén került a vásárlóhoz, addig 2020 tavaszán ez döntő részben átterelődött a házhoz szállítási szolgáltatást nyújtó logisztikai cégekhez. A futárszolgálatok így egész áprilisban karácsonyi vagy akár azt meghaladó csomagszámokkal dolgoztak. A házhoz szállítás esetében minden logisztikai cég gyorsan, már március második felében megoldotta az érintkezésmentes átadást, az aláírás kikerülésére különböző módszereket dolgoztak ki. Segíti a futárszolgálatok helyzetét, hogy sok év után végre nem probléma a megfelelő minőségű és mennyiségű munkaerő felvétele. A kézbesítést pedig több olyan külső körülmény is könnyíti, ami egy hagyományos év végi csúcsra egyáltalán nem jellemző: a városokban a forgalom jelentősen visszaesett, könnyebben, gyorsabban lehet közlekedni és parkolni. A címzettek jellemzően otthon tartózkodnak, a csomagoknak pedig nagyobb részét fizetik ki a vásárlók előre, online, így a futárok napi munkája egyszerűbbé, gyorsabbá vált.  

Megháromszorozódhat az álláskeresők száma.