;

Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete;dízel;Fővárosi Negyed;

- Tilalmak helyett ösztönzést javasol az autós egyesület

Elsősorban a gépjárműbehozatal és -üzemeltetés adóinak átrendezésével ösztönözné környezetkímélőbb autók használatára a közlekedőket az importőregyesület. A dízelstopot élesen elvetik, visszaforgatott dugódíjat viszont méltányos bevezető időszak után el tudnak képzelni.

Egyes autótípusok kitiltása helyett elsősorban az adókon keresztüli környezetvédelmi ösztönzést támogat a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) – tudtuk meg Erdélyi Péter ügyvezető elnöktől. Az egyesület nem ért egyet azzal, hogy kitiltsanak bizonyos – például dízelüzemű – gépjárműveket Budapestről – közölte az ilyen típusú felvetések kapcsán lapunkkal Erdélyi Péter. Az ötlet szerinte alapjogokat sért, a kivételek rendszere pedig voltaképp csak „megemeli a bejutás árát”, és előbb-utóbb kioltja az eredeti környezetvédelmi célt. Ráadásul egy viszonylag kis területről a légáramlások miatt sincs értelme kitiltani az autókat, hisz a szélmozgás a kívül eső területekről odasodorja a szennyezett levegőt.

Az elnök jelen formájában a dugódíj ötletét is elveti. Azt ugyan nem zárja ki élesen, hogy egy több év múlva érvénybe lépő tarifát most ismertetve lehetővé tegyék az alkalmazkodást az autósoknak és a lakóknak. Ugyanakkor addig, amíg az ilyen és ehhez hasonló díjakat nem forgatják vissza ténylegesen és ellenőrizhetően a légszennyezés-csökkentésbe, ezt pusztán pénzbeszedésnek tekinti. E tekintetben meglehetős borúlátó, hisz az említett elvárást a közlekedőktől jelenleg különböző jogcímen beszedett díjak sem teljesítik.

– Az MGE ehelyett a gépjárműbehozatalra és -működtetésre kivetett adók célirányos átrendezését javasolja – szögezte le az elnök. Rendkívül aggasztónak tartják ugyanis, hogy évente mintegy százezer idős, környezetszennyező autó jön be Magyarországra. Külön furcsállja, hogy míg Nyugat-Európában korábban alacsonyabb szén-dioxid-szennyezése miatt kifejezetten támogatták a dízeleket, amelyek ezért elterjedtek, most magas por- és nitrogén-dioxid-kibocsátásuk miatt mégis kitiltják ezeket a gépjárműveket. Ráadásul a korszerű dízelmotorok már kedvező értékeket mutatnak. Így tehát a szennyezőbb autók behozatali terheinek emelését, míg a kevésbé kedvezőtlen kibocsátásúak esetében csökkentést javasolnak. A költségvetési bevételek összességében nem változnának. Ugyanezt az elvet alkalmaznák a gépjármű- és cégautóadóra, illetve más terhekre is. Tilalom helyett tehát a vásárlást tervezőket ösztönöznék, amivel nem sérülne érdemben senki szerzett joga. Az egyre korszerűbb informatikai megoldások tükrében nagyarányú fejlődési lehetőséget látnak a fővárosi közlekedésszervezésben is.

A 2050-es „klímasemlegességhez” ugyanakkor az elnök szerint mindez vajmi kevés. A fővárosban ugyanis a felmérések szerint a közlekedésnél jóval nagyobb arányban járul hozzá a légszennyezéshez a fűtés. Így ez utóbbi korszerűsítését is erőteljesebben javasolják támogatni.

Minderről az MGE javaslatcsomagot dolgozott ki. Ugyanakkor a többi érintett részéről is várja az elképzeléseik megvalósítási menetrendjét vázoló, részletes terveket. De Erdélyi Péter alapvetően mindenkit józanságra int.

Fizessen a szennyezőKilométer- és szennyezésarányos városi útdíjat javasol a Levegő Munkacsoport. A civil szervezet levele szerint ennek mértéke a megtett út hosszától, a jármű környezetvédelmi besorolásától, megengedett össztömegétől, valamint a helytől és az időtől függene. Például magasabb lenne csúcsidőben, mint azon kívül. Budapest egész területére kiterjesztenék. A bevételeket a tömegközlekedés vonzerejének növelésére költenék. Meglátásuk szerint a dugók megszűnte és a légszennyezés csökkenése évi 250 milliárd forint megtakarítást hozna a fővárosiaknak, valamint – nem mellékesen – csökkentené a megbetegedések számát is.

Így is lehet: Borsodbótán nyolc cigány család új házba költözött, és ebből az egész falunak haszna lesz.