repülőgép-katasztrófa;Boeing 737;

Parkoló 737-esek

- A Boeing-dolgozók sem engedték volna családtagjaikat a 737 MAX- repülőkre

Belső levelezésekből derül ki, hogy az alkalmazottak is tartottak a két katasztrófát okozó típustól, amit mintha csak „majmok által felügyelt bohócok” terveztek volna.

Nyilvánosságra hozott a Boeing repülőgépgyártó vállalat több száz olyan belső üzenetet, amelyben a cég alkalmazottai élesen bírálják a két súlyos katasztrófa miatt a forgalomból világszerte kivont 737 MAX típusú gép fejlesztését, írja az MTI.

Egy 2018 februárjában - nyolc hónappal az első tragikus indonéziai baleset előtt - történt üzenetváltásban 

a Boeing egyik alkalmazottja azt kérdezte egy kollégájától, hogy ő engedné-e utazni a családját egy MAX-szimulátorral kifejlesztett repülőn, mert ő nem. A kolléga azt felelte, hogy ő sem.

Egy másik üzenetben úgy fogalmaztak: a MAX típust majmok által felügyelt bohócok tervei alapján fejlesztették ki. Fékezhetetlennek és elképesztően rossznak nevezte a Boeing védelmi rendszerét a gépet társaság egyik vezető tesztpilótája is, még a típus bevezetése előtt.

Tavaly márciusban vonták ki átmenetileg a forgalomból a Boeing 737 MAX repülőgépeket, miután 2018 októberében lezuhant az indonéziai Lion Air légitársaság ilyen típusú gépe, majd öt hónappal később balesetet szenvedett az etióp légitársaság egy ugyanilyen repülője is. A két katasztrófában 346 ember veszette életét - a vállalat vezetése a Wall Street Journal szerint már jóval korábban tudhatott a gép típushibáiról, de hallgattak róluk.

A csütörtökön - a Boeing közlése szerint a transzparencia érdekében - közzétett üzenetek egy része arra világít rá, hogy 

a repülőgépgyártó vállalat kifejezetten törekedett arra, hogy a pilóták költséges és időigényes szimulátoros képzése ne legyen előfeltétele a 737 MAX típusú gépek forgalomba állításának.

A cég egészen az utóbbi napokig ragaszkodott ahhoz, hogy a számítógépes alapú képzés elegendő a pilótáknak az új típusra való átmenet biztosítására, arra hivatkozva, hogy a 737 MAX nagyon hasonlít elődjére, a 737 NG típusra. Az üzenetek szerint a Boeing kész volt ebben a kérdésben vállalni a konfrontációt bármilyen felügyeleti szervvel, amely kötelezővé akarta volna tenni a pilótáknak a szimulátoros képzést.

A 737 MAX pilótáit - mielőtt a gépeket kivonták a forgalomból - mindössze egy egyórás számítógépes tréningen készítették fel az új típusra. Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) úgy vélte: a nyilvánosságra került üzenetek nem vetnek fel új biztonsági aggályokat, bár némelyik tartalma és stílusa igencsak elkeserítő.

A voksolásokat májusban vagy júniusban tartanák.