Korántsem ügyfélbarát az a szolgáltatás, amellyel az autópálya-matricák érvényességét lehet lekérdezni, ennek pedig jóhiszemű, de nem kellően figyelmes járműtulajdonosok fizethetik meg az árát – derült ki egy fővárosi autós esetéből.
A férfi még tavaly nyáron vásárolt egy használt autót, és az eladó azt állította, hogy a kocsira vett 2019-re érvényes országos sztrádamatricát. Az új tulajdonos a biztonság kedvéért leellenőrizte ezt, és rövid internetes böngészés után rákattintott a matricákat hivatalosan értékesítő e-autopalyamatrica.hu oldalra. Ott aztán az érvényesség online lekérdezése menüpont alatt beírta a kocsi rendszámát, a rendszer pedig hamar válaszolt. Azt írta: „Az érvényes matricák adatai: éves országos, Pest megyei”. A tulajdonos megnyugodott. Majd pedig rövid időn beül kétszer is sztrádán hajtott, jóval túl Pest megye határain.
Megdöbbenésére három hónap múltán levelet kapott: mindkétszer oda-vissza megbüntették jogosulatlan autópálya-használat miatt, összesen mintegy 60 ezer forintra. Ekkor újra lekérte az adatokat, és azt a választ kapta, hogy csak Pest megyére érvényes matricája van. Megkésve ugyan, de ekkor már végigolvasta a „matricaérvényesség online lekérdezése” menüpont leírását, és visszanézte korábbi kereséseit, amiből kiderült számára: egyfelől ő maga is hibázott, másfelől a lekérdezés távolról sem ügyfélbarát.
Kiderült például, hogy teljes, hiteles adatbázisa kizárólag az állami Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt.-nek van, ő viszont a szintén állami Nemzeti Mobilfizetési Zrt. viszonteladónál kérdezte le matricáját. A viszonteladó adatbázisa azonban – ezt írták is – nem teljes. Ráadásul rögzítették azt is: „A rendszerünkben indított lekérdezés alapján kapott információk pótdíjas eljárás során nem számítanak hitelt érdemlőnek.”
Az autós nem vitatja, hogy hibázott, elismeri, figyelmesebben kellett volna eljárnia az ellenőrzésnél, ezért be is fizette a bírságot, ám szerinte a történtek miatt nem csak ő a felelős. Nem érti például, hogy ha a viszonteladók adatbázisa nem teljes, és a jelek szerint mindig pontos, ráadásul egyébként sem lehet az onnan kapott információkra hivatkozni jogvitában, akkor miért kínálhatják fel egyáltalán ezt a szolgáltatást. Kérdéses szerinte az is, hogy miként hagyhatja a Nemzeti Mobilfizetési Zrt., hogy partnerei olyan szolgáltatást nyújtsanak, ami akár csak elviekben is, de lehetőséget ad nem teljes körű vagy egyszerűen félreérthető tájékoztatásra.
Megkerestük az e-autopalyamatrica.hu oldalt üzemeltető Biorobotok Kft.-t, de a cég vezetése nem kívánt nyilatkozni. Az állami NÚSZ sajtóosztályán hangsúlyozták: az e-matrica érvényességéről kizárólag ők tudnak hiteles és megbízható adatokkal szolgálni. Arra a kérdésünkre ugyanakkor a cég nem reagált: nem látják-e problémásnak, hogy viszonteladóik érvényesség-lekérdező szolgáltatása félreérthető, nem teljes körű? A NÚSZ csak az állami szervezet hivatalos online matricavásárlási felületét ajánlotta az autósok figyelmébe.