BKV;béremelés;bértárgyalás;

- Ma indul a BKV-s bértárgyalás

A főpolgármesteri hivatalban egyelőre tíz százalék körüli egységes emeléssel számolnak – tudta meg lapunk. A dolgozókkal a közlekedési cég vezetésének kell megállapodnia.

Megkezdődnek az egyeztetések az idei évre szóló béremelésről a Budapesti Közlekedési Vállalatnál (BKV). Év végén közleményben panaszolta az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) vezetője, hogy először ők, majd november 5-én a cég másik két nagy szakszervezete is letette az asztalra az egységesen 15 százalékos béremelési követelést, de érdemi bértárgyalás nem volt. Naszályi Gábor és a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségét (VTDSZSZ) vezető Gulyás Attila szerint a mai találkozón sem biztos, hogy konkrét bérajánlatot tesz a BKV vezetése. Mivel a cég ajánlata nem ismert, lapunknak is csak "méltányos béremelést" ígértek, a főváros vezetése pedig azzal lepte meg Bolla Tibor vezérigazgatót és a közvéleményt, hogy nem árulta el, mekkora az erre a célra elkölthető keret, elképzelhető, hogy még hetekig tart a dolgozók bizonytalansága. Naszályi Gábor mégis kifejezetten örül ennek az új helyzetnek, amelyben nem mondanak meg kereteket, hanem teret engednek a belső párbeszédnek.

Azt mondja, Szegeden kiválóan működik a rendszer: a közlekedési vállalatnál megállapodnak a béremelésről, a vezérigazgató az eredményt a városi vezetés elé viszi és a végsőkig érvel a mérték indokoltsága mellett. Az EKSZ elnöke elfogadhatatlannak tartja, hogy a BKV-t már 2012 februárja óta vezető Bolla Tibor szinte láthatatlan, nem áll ki a cégért akkor sem, ha kritika hangzik el, s akkor sem, ha a munkatársak érdekét kellene képviselnie például egy fővárosi tárgyaláson. Most nem lesz más választása, meg kell tennie.

Nem szakszervezeti forrásból származó információink szerint egyébként a főpolgármesteri hivatalban egyelőre tíz százalék körüli egységes BKV-s béremelésben gondolkodnak, plusz egy olyan rendszer elindításának tervein dolgoznak, amelyben minden - a cégnél ledolgozott - év néhány tized százalékos további emelést hozna. A hírt azonban egyelőre a főpolgármesteri hivatal egyetlen vezetője sem erősítette meg.

A VTDSZSZ elnöke kijelentette, belső forrásból a BKV legfeljebb fél százaléknyi emelés fedezetét tudja előteremteni, az pedig nagyon veszélyes játék, ha más költségeken spórolva növelik a béreket. Gulyás Attila szerint az előző városvezetés az amortizációs kiadások visszatartásával trükközött, ám az ilyen módszerek „megeszik a jövőt” - tette hozzá. Számításaik szerint egy százaléknyi béremelés 771 millió forintba kerül a közlekedési vállalatnál, vagyis a 15 százalékos követelésre 11 és félmilliárd forint többletpénzt kellene találni a fővárosnak.

Mindkét megkérdezett érdekvédő tart attól, hogy csúnya politikai játszmákhoz használhatják fel a szakszervezeti követeléseket. Tavaly márciusban sztrájkkészültséget hirdettek a megállapodásért, idén azonban meg kell fontolniuk egy ilyen lépést. Könnyű ugyanis elhitetni a közvéleménnyel, hogy az új városvezetés felelős az elhúzódó bértárgyalásért, netán sztrájkért, a hátterét pedig nehéz közérthetően elmagyarázni.                                                                                                                                                  

Veszélyben az üzemBKV-s diszpécserek arra panaszkodnak, a munkatársak olyan kimerültek, hogy már nem veszik fel a telefont, mert tudják, hogy újabb túlórára akarják behívni őket. Van, aki úgy látja, több metróállomáson is bezárhatják a forgalmi ügyeleteket. A cég kiképzett egy liftszerelőt, aki azonban a végzés után azonnal elszegődött egy piaci vállalkozáshoz, amelyik több bért ígért és visszafizette helyette a 600 ezer forintos tanfolyam díját. Ilyen viszonyok közt minden béremelési döntés nélküli elvesztegetett nap újabb dolgozók távozását hozza.
A Volánbusznál is 15 százalék az elvárás A BKV-hoz hasonlóan a Volánbusz Zrt-nél működő Közlekedési Dolgozók Szakszervezeteinek Szövetsége is 15 százalékos alapbéremelést követel a cég dolgozóinak. Ezt a Munkástanácsokhoz tartozó szövetség több vezetője tegnap sajtótájékoztatón jelentette be. A munkaerőhiány mellett azzal indokolták az elvárást, hogy a vidéki buszközlekedést kiszolgáló Volán társaságok tavaly őszi integrációja után hét eltérő foglalkoztatási szabály- és bérrendszert kell egységesíteni.

Háttérzeneként édesapja, Mr. Rick Zárjon be a gyár című slágere szólt.