kampány;választások;Facebook;hirdetés;

- Milliókat öltek választási Facebook-hirdetésekbe a pártok lájkhuszárai

Karácsony Gergelynek azonban még így sem léphettek a nyomába. Bár neki nemigen volt más lehetősége.

Amikor a Facebookon ötödszörre botlunk bele egy politikus hirdetésébe, esetleg a külügyi államtitkár magabiztosan mosolygó portréjába, adja magát a kérdés, hogy mennyibe kerülhetett ez neki – vagy éppen nekünk.

A pr-anyagok gyártási költsége nem ismert, de a közösségi oldal szerencsére számon tartja, ki mennyit fizetett egy-egy megjelenéséért, mennyit ért meg neki, hogy legalább pár tízezren lássák a felvételeket. Körülnéztünk néhány hivatalos Facebook-profilon – és kemény költekezéseket találtunk 2019 márciusa és december 30. között. Az adatokat a Facebook átláthatósági oldalán, azon belül pedig a hirdetéstárban találtuk meg, ami adott időszakra vonatkozó konkrét összegeket közöl. (Az adatok pontosságáról azért a Facebook magyarországi képviseletét is megkérdeztük - még várunk a válaszokra, ha kapunk visszajelzést, frissítjük cikkünket.)

Mint kiderült, Orbán Viktor nem vásárol Facebook-hirdetéseket – hiába, a miniszterelnök nem foglalkozik üzleti ügyekkel. Sokak pedig nem is tartanak fent hivatalos közösségi oldalt, így Rogán Antalt, Pintér Sándort sem találtuk meg.

Milliókat ért a földesúr mosolya

A fideszesek közül az egyik nagy gavallér az imázsára és megjelenésére mindig kényes Lázár János volt. Az egykori miniszter  és földbirtokos közel kétmillió forintot (1,91 milliót) költött videók megjelentetésére, melyeken választókerületének fideszes polgármestereivel kvaterkázik, lovakat mutogat, Lada Nivát vezetve bölcselkedik, vagy éppen rászoruló családokat látogat meg Jézus táskás embereként.

Menczer Tamás külügyi államtitkár 1,47 millió forintot szánt arra, hogy minél láthatóbb legyen. Az összegből 146 ezret maga Menczer, 25 ezret kabinetfőnöke fizetett – 1,3 millió esetében viszont nem lehet tudni, ki volt a befizető. A kereszténydemokrata Semjén Zsolt esetében kicsivel több mint egymilliós, Harrach Péter Facebbok-hirdetéseinél 608 ezres befizetést találtunk, mindkét esetben túlnyomórészt a KDNP állta a cechet. 

Amikor az összefogás sem elég a sikerhez

Sára Botond, Józsefváros volt fideszes polgármestere kiugróan sokat fordított hirdetésekre:

az önkormányzati választások előtt és alatt 3,67 millió forintot költött reklámra.

Fellépését pedig csak erősítette a fideszes Kocsis Máté, aki 1,33 millió forintot szánt hirdetésekre, leginkább Sára oldalán kampányolva. Mint ismert, ez sem volt elég Sára kihívójával, a majdnem teljes összellenzéki támogatást élvező Pikó Andrással szemben. Pedig Pikó csupán egymilliós Facebook-ráfordítással vonult harcba, amiből a leltár szerint 750 ezret a Momentum, 209 ezret ő maga fizetett (63 ezer forintnak nem volt név szerinti gazdája).

Karácsony brutális Facebook-kampánnyal verte Tarlóst

Karácsony Gergely főpolgármester győzelme is bizonyítja, hogy a masszív közösségi kampány igenis megtérülhet, főként úgy, hogy más platformon erre nem volt lehetőség, hiszen Budapesten a plakáthelyek nagy részét kormányközeli cégek elvitték.

Karácsony és oldalának adminisztrátorcsapata valósággal felszántotta a Facebook-ot:

az oldaladatok alapján 29,2 millió forintot költöttek hirdetésekre, ezek közül volt, ami három nap alatt félmilliószor is megjelenhetett a közösségi oldal felhasználóinál.

A költségekből itt 20 milliót a Párbeszéd, 9,2 millió forintot a Mindenki Budapestért Egyesület fizetett. 

Árulkodóak lehetnek kedveltségre és felépítettségre utaló adatok is: míg Karácsony oldala kilenc éve működik, és 207 ezer lájkot kapott, addig elődje, Tarlós István egy szeptemberben indított, mintegy 600 kedveléssel bíró oldalt mutathat fel – már ha egyáltalán ő profil valódi gazdája. 

Gyurcsány mindent vitt

Az oldaladatok alapján Gyurcsány Ferenc volt az, aki az ellenzéki oldalon idén igazán meghajtotta a kampányszekeret. Közel 243 ezres kedvelést elérő

hivatalos oldala a kérdéses időszakban 6,27 millió forintot költött hirdetésekre.

Például az önkormányzati kampányra, vagy arra hogy több százezres megjelenésszámú üzenetben kommentálta korábbi képviselőtársa, Gréczy Zsolt botrányát. A Facebook-kampányokra 6,15 milliót Gyurcsány pártja, a Demokratikus Koalíció fizetett, 117 ezret pedig megjelölés nélkül költöttek a reklámokra.

Ördögi árat fizetett a népszerűségért Ungár

Sok ellenzéki politikusnál azért ennél szerényebben zörgött a Facebook-kassza: Tóth Bertalan MSZP-elnök esetében 2019 márciusa és december 29. között mindössze 752 ezer forint ment el hirdetésekre, amit párt fizetett. Ujhelyi István, az MSZP EP-képviselője egymillió forintért hirdetett - ebből 424 ezret a párt vállalt magára, több mint 600 ezer forintot pedig megnevezés nélkül fizettek a hirdetésekért. Az LMP-s Ungár Péter számlálója a sátáni 666 ezernél állt meg (276 ezret ő maga állt ebből, 370 ezer a pártkasszából mehetett, 18 ezer forintnyi befizetésnek pedig nincs gazdája).

Szélt és Hadházyt nem a pénz teszi ismertté

Az ország talán legismertebb független politikusai bizonyították, hogy nem kell milliókat költeniük az ismertségért. Szél Bernadett több mint 94 ezer lájkkal üzemelő hivatalos oldala mindössze 430 ezer forintot költött hirdetésekre, A közel 78 ezer ember által kedvelt Hadházy Ákos-oldal pedig 62 ezer forintból hirdette bejegyzéseit a kérdéses időszakban. 

Egy balatonedericsi pincében óegyiptomit tanít, német és orosz turistáknak tolmácsol, szótárt ír, és még a tó múltját is kutatja. Takács Gábor korántsem hétköznapi élete.