Megváltoztatta egy megfigyelő műholdjának pályáját az ESA, hogy elkerüljön egy esetleges ütközést a SpaceX egy műholdjával. A manőverről, amelynek során "az Aelous globális széljárásmegfigyelő műhold hajtóművét begyújtották, hogy kimozdítsák az SpaceX műholddal való ütközőpályáról", az Európai Űrügynökség Twitter-üzenetben számolt be.
Az űrhivatal közleménye szerint a tudósok úgy döntöttek, hogy a legbiztonságosabb, ha a műhold magasabb pályára áll. Egyúttal azt is hangsúlyozták, hogy a hétfőn végrehajtott manőver az első olyan volt, amellyel egy működő műholddal való ütközést kellett elkerülni. Többnyire ugyanis a már nem működő, vagy korábbi ütközések miatt darabokra hullott műholdakkal való ütközéseket kell elkerülnie az ESA műholdjainak.
A karambol esélye egy az ezerhez volt - közölték. Az ESA egy szakértője elmondta a dpa-nak, hogy a SpaceX messzemenően együttműködött az európai ügynökséggel. Ez nem mindig van így, vannak műholdüzemeltetők, amelyek nem is reagálnak a megkeresésekre, márpedig egyeztetés hiányában előfordulhat, hogy két műhold ugyanabba az irányba indul el.
A SpaceX, amelyet 2002-ben alapított Elon Musk, májusban állította Föld körüli pályára a vállalat Starlink nevű globális műholdas internetszolgáltatásához használandó első hatvan műholdját. A műholdhálózat fellövése aggodalmat keltett a csillagászok körében, akik az ütközések veszélyére figyelmeztettek. A SpaceX összesen 12 ezer műholdat akar pályára állítani az egész bolygót körbevevő Starlinkhez.
A Föld légkörében egyre több magánvállalat műholdja kering, az ESA adatai szerint már mintegy 20 ezer. Az űrügynökség ezért az űrbiztonság miatt novemberre tanácskozást hívott össze egy "űr-KRESZ" kidolgozására.