metró;Tarlós István;szentendrei HÉV;

- Közelednek a választások, egy csettintésre új metróvonalat kaphat Budapest

Nagy ötlettel rukkolt elő a főváros: a föld alá süllyesztik a szentendrei HÉV-et, és az lesz majd az M5-ös metró. De addig is átnevezik metrónak.

A szentendrei HÉV föld alá süllyesztése, villamos a Bécsi úton Aranyvölgyig és a Pacsirtamező úton, Aquincumi híd – ezek a legfontosabb óbudai fejlesztések a főváros által nemrég elfogadott Budapesti Mobilitási Tervben, amiket most a III. kerületi önkormányzat foglalt össze a honlapján. A terveket az Index szúrta ki.

Mint a honlapon írják, a Tarlós István főpolgármester által vezetett budapesti közgyűlés elfogadta a főváros 2030-ig szóló közlekedési fejlesztéseit összefoglaló Budapesti Mobilitási Tervet, amely az eddigi legátfogóbb fővárosi közlekedési fejlesztési koncepció. Az anyagban a H5-ös HÉV föld alá süllyesztése mellett számos, a III. kerületiek közlekedését érintő fejlesztési elképzelés is hangsúlyosan szerepel.

A terv szerint a fővárosi önkormányzat kezdeményezi a H5-ös HÉV vonal fejlesztését érintő kormányhatározatok módosítását annak érdekében, hogy a vonal Békásmegyer és a belváros közötti szakaszát metróüzemre alakítsák át, tekintettel a H5-ös HÉV fontosságára, utasforgalmának nagyságára. Az elgondolást az is indokolja, hogy Óbuda közlekedési problémái a várost kettészelő HÉV négy III. kerületi, szintbeli kereszteződésére vezethetők vissza, amelyek akadályozzák a helyi közúti közlekedést.

A közgyűlés arról is döntött – teszi hozzá a hírportál – hogy a H5-ös HÉV vonalat, tekintettel annak fontosságára, utasforgalmának nagyságára, 2019. szeptember elsejétől a főváros M5-ös metróvonalaként hivatkozza, és felkéri a BKK-t a szükséges módosítások átvezetésére.

Bár az Index erre nem tér ki, hozzátehetjük: az, hogy  már szeptember elejétől metróvonalként hivatkoznak a csak évek munkájával föld alá telepíthető HÉV-re, egyértelműen összefügg a közelgő , októberben sorra kerülő önkormányzati választásokkal is - hiszen melyik főpolgármester ne büszkélkedne el azzal kampányában, hogy vezetése alatt új metrószakaszt kapott Budapest.

 

További főbb tervek:

az 1-es villamos meghosszabbítása a Bécsi úton, a Vörösvári út–Aranyvölgy szakaszon, a külső végállomásnál P+R parkoló kialakítása (erre a projektre a 2021–2025 közötti időszakban biztosítanak forrást).

Pacsirtamező utcai villamos kialakítása: itt 1981-ig járt villamos, akkor a vonalat felszámolták, és az Óbudai lakótelet, valamint a belső-óbudai térséget buszok szolgálják ki mind a mai napig. A Pacsirtamező utcai villamosvonal megépítésével és a budai villamoshálózatba integrálásával javulnak a közlekedési kapcsolatok.

Aquincum Duna-híd építése: a projekt a Körvasút-menti körút kiépítésének része, melynek az első, 10-es út–M3 autópálya közötti szakasza szerepel a BMT projekt elképzelései között.

Csaknem 95 ezer fiatalnak csak alapfokú végzettsége van. Európában csökken az arány, nálunk nő.