Tényleg meghosszabbíthatják Bicskéig a felcsúti kisvasutat, ahogy azt Orbán Viktor megmondta, de számos más vonalat is felújítanának az elkövetkező két évben összesen 12, 28 milliárd forintból - derül ki a hvg.hu birtokába került kormányzati előterjesztésből. (A Kormányzati Tájékoztatási Központ később jelezte: a fenti összegben nincs benne a felcsúti, más néven Vál-völgyi kisvasút felújítása. A félreérthető megfogalmazásért elnézést kérünk - a szerk.)
Orbán Viktor még 2015-ben hangoztatta, hogy „Ha támadják a kisvasutat, akkor meg kell hosszabbítani Bicskéig, és ha akkor is támadják, akkor meg Lovasberényig”. A miniszterelnök mondata azóta a NER erőből folytatott, jusztis-politikájának emblematikus idézete lett – és a jelek szerint valósággá is válhat.
A családok szeretik - ez a hivatkozási alap
A lap úgy tudja, hogy pontosan az Orbán által említett két irányba hosszabbíthatják meg a vasúti etapot. A javaslatban arra is hivatkoznak, hogy 1,5 millió utas vonatozik így, ez a családok kedvelt, aktív kikapcsolódása, és kidolgozzák, hogy a jövőben Széchenyi-kártyával is fizethessenek az utasok.
A teljesen friss, júniusban készült anyagban utalnak is az előzményekre: a fejlesztés I. üteméről szóló kormányhatározatot még 2017-ben fogadta el a kormány, amely ennek megvalósítására 10 milliárd forintot adott. Viszont még számos hazai kisvasútvonal van, amely nem jutott fejlesztési forráshoz az első ütemben, ezért szükséges a folytatása.
Az erről szóló előterjesztést ketten jegyzik és viszik a kormány elé: Rogán Antal, a miniszterelnök kabinetfőnöke, aki generálisan az Orbán számára fontos ügyekre felkent intézője, valamint a kerékpározásért és aktív Magyarországért felelős kormánybiztos, Révész Máriusz. Utóbbi még 2017-ben kapta meg a feladatot, hogy kormánybiztosként vegyen részt a következő ütemről szóló javaslat kidolgozásában. Az nem derül ki belőle, hogy pontosan mikor döntenek róla, de a kormányzati anyag - a kormánybiztos és Rogán közigazgatási államtitkára, Vidoven Árpád jóváhagyásával - véglegesnek tűnik.
Mivel sokat költünk rá, szükséges is
Főleg, hogy már megköröztették a tárcák közt, és egyedül a Pénzügyminisztériumnak volt kifogása. A vitás kérdéseket összefoglaló rész alapján Varga Mihály szaktárcája több ponton is módosítást kért: a forrás nagyságrendjének felülvizsgálatát, az időbeni átütemezését, valamint „egy esetleges pályázati rendszer kidolgozását” is javasolták - írja a hírportál.
Ezekre a felvetésekre a javaslat készítői szakmai érvek helyett lényegében a kormányzati kommunikációból már ismert „csak”-ot válaszolták:
A pályázat lehetőségét pedig helyből elkaszálták azzal, hogy „nem tartjuk célravezetőnek, mert az a cél, hogy hazánk valamennyi kisvasútján megtörténjenek a beruházások, amelyek működésüket további évtizedekre biztosítják”. Különben is, a több mint 12 milliárdot két évre elosztva költenék a kisvasutakra „a költségvetés kíméletesebb terhelése érdekében” – osztották ki az állami büdzsét kezelő, aggályoskodó pénzügyet.
Valóban Két évre elosztva, összesen 12,28 milliárd forintból valósítanák meg a nagyszabású kisvasút-program következő szakaszát, vagyis újabb pályák és szerelvények felújítását, illetve cseréjét:
• 2020-ban 6,137 milliárd: 4,6 milliárd pályafelújításra, 1,5 milliárd járművekre,
• 2021-ben 6,144 milliárd: 5,3 milliárd pályafelújításra, 782 millió járművekre.
A beterjesztés készítői, hogy a korábbi elképzelésekhez képest a kiadások tekintetében van „eltérés”, de ez szerintük „az azóta eltelt idő, a piac áremelkedése, valamint az azóta fellépő szükséges igények kielégítése miatt” következett be.