Pénzügyminisztérium;autóvásárlás;

- Átszabja az autóvásárlás adóit a kormány - megint a jómódúak örülhetnek

Elsősorban az öreg, környezetszennyező, ám megfizethető autók terhei emelkednének, míg az új autókéi csökkennek, és a méregdrága villanyautók minden kedvezménye megmaradna.

A kormány célul tűzte ki, hogy kevesebb illeték és más kötelező fizetnivaló terhelje az autóvásárlást vagy -behozatalt, derül ki egy a hvg.hu birtokába jutott javaslatcsomagból. Az ehhez tartozó kormányhatározat-tervezetet Pénzügyminisztérium készítette el.

A javaslatcsomag kivezetne többféle illetéket és az eredetvizsgálat díját; ha rábólintanak, akkor egy magánszemélynek egy autó megszerzésekor – legyen az vásárlás, öröklés vagy ajándékozás – a jelenlegi rendszerhez képest nem kellene fizetnie:

  • a forgalmi engedély és a törzskönyv illetékét;

  • az eredetvizsgálat díját;

  • a külföldről származó gépkocsi esetén a származás-ellenőrzés díját

  • és a rendszámtábla, illetve a regisztrációs matrica díját sem.

Vagyis egy sima tulajdonosváltozás esetén kizárólag vagyonszerzési illetéket kellene fizetni, egy külföldről behozott személygépjármű esetén pedig kizárólag regisztrációs adót. Ez mintegy 30 ezer forintot jelentene vásárláskor, külföldről behozott autó esetén 51 ezret.

Csökkenne a gépjárműadó, a cégautóadó viszont bizonyos kategóriáknál emelkedne. Egyúttal a cégautók beszerzéséhez kapcsolódó közterhek mértékét is növelnék, minthogy az elszámolási szabályok nyomán azoknak a magánautókhoz képest jelentős költségelőnye van. Részben ez ellentételezné a magánautók adóinak tervezett csökkentését.

Fékeznék az öregebb, leginkább környezetkárosító autók behozatalát, ezért jelentősen átalakítanák a regisztrációs adót, illetve bevezetésre kerülne az EURO6-os kategória - az ide tartozó autók behozatala során a regisztrációs adó a felére csökkenne az eddigieknek. A többi autó többsége esetében is enyhén mérséklődne ez.

A környezetkímélő - elektromos és tölthető hibrid – járművek kedvezményei megmaradnának: ezeket a lakások árszintjén mozgó járműveket továbbra sem terhelné regisztrációs adó, cégautóadó, gépjárműadó és a vagyonszerzési illeték sem. Elsősorban a legrégebbi, leginkább környezetszennyező, megfizethető áru gépjárművek terhei emelkednek.

Mielőtt valaki felvetné, hogy a magyarországi járműpark elöregedésében komoly szerepe van az alacsony fizetéseknek, és a szegénységnek általában, az Orbán-kormánynak erre is van válasza: szüljenek gyereket, üzeni a kispénzű embereknek. A javaslat "összhangban van" a korábban bejelentett családvédelmi program részét képező gépjárműcsere-támogatással: az ennek segítségével megszerezhető autók költségeit csökkentik.

Az ugyan felmerült, hogy a szegény és sokgyerekes családok körére speciális mentességet, vagy más kompenzációt, akár visszatérítést kellene bevezetni. Varga Mihály tárcája azonban ezzel nem értett egyet.

Ha a javaslatnak megfelelő kormányhatározat hatályba lépne, akkor „a magánszemélyek gépjárműszerzéssel, gépjárműhasználattal összefüggő adó és igazgatási szolgáltatási díjterhei 18,9 milliárd forinttal csökkennének”. A radikális csökkentést két változtatással kompenzálnák:

  • a legidősebb, legrosszabb környezetvédelmi besorolású gépjárművek importjának visszaszorítása érdekében felemelnék az ezek belföldi forgalomba helyezéséhez kapcsolódó közterheket,

  • elsősorban szintén az idősebb, rosszabb környezetvédelmi besorolású gépjárművek esetében megemelnék a cégautók terheit is, amivel egyben azt is elérnék, hogy mérséklődjön a céges gépjárművekkel elérhető adóelőny.

A előterjesztésre még rá kell bólintania a kormánynak. Ám ha ez megvan, a szükséges jogszabály-módosításokat akár még a parlament tavaszi ülésszaka alatt áttolnák.

A legjobb teljesítményt a lettek, a lengyelek és a németek mutatták, a legnagyobb drágulást pedig Hollandiában, Spanyolországban és Cipruson mérték.