Az új uniós adatvédelmi előírások miatt módosulnak a vásárlók könyvével kapcsolatos szabályok, azonban ez a gyakorlatban mindössze annyit jelent, hogy a fogyasztók a jövőben már nem láthatják egymás bejegyzéseit és adatait – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM).
A közleményben kiemelik, hogy a vásárlók könyvét továbbra is jól láthatóan és könnyen hozzáférhetően kell elhelyezni az üzletekben, abba az üzlet működésével, az ott folytatott kereskedelmi tevékenységgel kapcsolatos panaszok és javaslatok jegyezhetők be. A vevőket e joguk gyakorlásában megakadályozni vagy befolyásolni tilos, és a vállalkozóknak változatlanul 30 napon belül kell megválaszolniuk a vásárlók könyvébe írt panaszt.
Azonban az Európai Unió adatvédelemi reformja, az GDPR miatt 2019. április 26-tól annyiban módosulnak a kapcsolódó előírások, hogy
Az ITM azt is kiemeli, hogy
A közleményben hangsúlyozzák, hogy „a téves közlésekkel ellentétben” nincs olyan előírás, amely szerint a kereskedőknek ki kellene cserélniük az eddig használt vásárlók könyvét, ha az előzőekben részletezett rendelkezéseknek megfelelően járnak el.
Hozzáteszik: a fogyasztóvédelmi ellenőrzési tapasztalatok alapján a vásárlók könyvével kapcsolatos leggyakoribb problémák közé tartozik, hogy az az üzletben nincs látható helyen, sokszor a fogyasztók bejegyzéseit nem válaszolják meg az előírt határidőn belül, de az is előfordul, hogy a vásárlók könyve nincs jegyző által hitelesítve.