Az olcsón árusított szlovák tej miatt tejtermelők tüntettek a Penny Market Kft. alsónémedi logisztikai központjánál kedden, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és a Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Szövetsége (Magosz) által támogatott demonstráción.
Győrffy Balázs, a NAK elnöke az MTI összefoglalója szerint a tüntetésen kijelentette: reméli, ez a figyelmeztető demonstráció elég lesz, hogy a Penny Market Kft. vezetése megértse, hogy olcsótej akciókkal nem veszélyeztethetik a tejágazatot. Kilátásba helyezte, hogy emennyiben szükséges, folytatják a tiltakozást és akár egy médiakampányt is indítanak, hogy a vásárlókat eltanácsolják az áruházlánctól.
A tejtermelők által kezdeményezett demonstrációt amiatt tartották, hogy a Penny Market Kft. a múlt héten 14 forintos, azonnali árcsökkentéssel 135 forintos áron dobott piacra egy szlovákiai import UHT tejet.
A NAK elnöke azt a kérdést intézte az áruházlánc vezetéséhez: hogyan történhet meg, hogy a szlovák gazdáktól drágábban vásárolt és az ottani kereskedelmi láncokban szintén drágábban értékesített tejet Magyarországon – a szállítási költséget is beleszámolva – olcsóbban értékesítik. Hozzátette, hogy ezzel tönkreteszik a tejágazatot és marketing eszközként kezelik a tejtermelőket. A NAK elnöke beszélt arról is, hogy reméli, a magyar fogyasztók bölcsek és észreveszik, hogy az import tej hosszú távon károsítja a magyar tejtermelést. Hozzátette: az elmúlt időszakban jó kapcsolat alakult ki a termelők, a feldolgozók és a kereskedők között, amelyben a termékre vonatkozó áfacsökkentéssel mindenki megtalálhatta a számítását. Figyelmeztetett, hogy ezt a kapcsolatot nem szabad most ilyen akciókkal elrontani.
Jakab István, a Magosz elnöke arról beszélt: az Európai Unió más tagállamaiból azért hozzák be az ott felhalmozódó felesleget, hogy szétverjék a magyar piacot. Amennyiben a Penny Market továbbra is ezt a magatartást fogja folytatni, arra fogják kérni a vásárlókat, hogy be se tegyék a lábukat ezekbe az üzletekbe.
László Róbert tejtermelő, a demonstrációs bizottság vezetője az áruházlánc bejáratánál, a közel ötven demonstrálóval együtt egy petíciót adott át az üzletlánc vezetésének és letették a földre az ajándékba hozott magyar tejet tartalmazó dobozokat. A demonstrációs bizottság vezetője megerősítette, hogy UHT tejet a magyar termelők 139 és 148 forint literenkénti áron tudnak gyártani és a nyers tej ára 100 forint kilogrammonként, ami az Európai Unióban a legalacsonyabb. Szlovákiában magasabb a tej felvásárlási ára, ezért bizonyos, hogy csak veszteséggel és etikátlan üzleti magatartással tudja árusítani az áruházlánc a behozott tejet. Kérte, hogy a hatóságok vizsgálják meg a Penny Market árképzési rendszerét, különös tekintettel a diszkriminatív árképzés tilalmára.
Mint megírtuk, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (TTT) nemrég hatósági ellenőrzést kezdeményezett a Penny Market Kft. ellen a Nemzeti Élelmiszer-biztonsági Hivatalnál és a Pénzügyminisztérium Nemzeti Adó- és Vámhivatalt vezető államtitkárságánál.
Reagált a Penny Market
Ugyancsak kedden a Penny Market Magyarország Kft. közleményben közölte: az üzlethálózat teljes választékának több, mint 65 százaléka magyar beszállítóktól származik.
„Sajnálatos módon nem volt elérhető a vásárlói igényeknek megfelelő mennyiségű magyar tej, így ebben az eseteben más forrásokból kellett biztosítanunk a vásárlóink számára legjobb ár-érték arányú terméket. A 1.5 százalékos zsírtartalmú UHT tej 135 forintos kedvező ára a Penny üzleti és gazdasági tevékenységéből származó árelőnynek köszönhető, melyet ebben az esetben vásárlóinknak továbbítottunk” – tették hozzá.
Mint írták, céljuk, hogy első sorban magyar feldolgozóktól érkező termékeket biztosítsanak a vásárlóik számára a jövőben is, és az elmúlt években a folyékony tejtermékek 100 százaléka magyar forrásból származott.
Kitértek arra is, hogy tejtermék-választékukban általában 11 hazai forrásból származó folyékony tej érhető el, melyek sorában jelenleg csak 1 import forrásból származó termék található idén januártól. „A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács tagjaként folyamatosan kérjük a Terméktanács támogatását annak érdekében, hogy a vásárlói igényeink kielégítéséhez megfelelő mennyiségű magyar tej érkezzen vállalatunkhoz, ahogyan ezt a március elején kialakult helyzetet megelőzően is megtettük. Reagálva a fogyasztói igényekre, amelyek meghaladták a magyar beszállítóink erőforrásait, más forrásból fedeztük a fennálló igényeket” – fogalmaztak.
Florian Naegele, A Penny Market Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója emellett hangsúlyozta: a kialakult helyzet számukra sem a legmegfelelőbb, azonban a Penny Marketnél a legfontosabb a vásárlók igényeinek zavartalan kielégítése és a legjobb ár-érték arányú termékek biztosítása.