;

Tarlós István;légijáratok;zajszennyezés;ferihegyi repülőtér;

- Tarlós egy olyan szabályt szeretne bevezetni, amelyik már most is létezik

A főpolgármester abban az időszakban - éjfél és hajnali 5 óra között - szeretne repülési tilalmat Ferihegyen, amikor hivatalosan már most sem szállhatnak fel és le a gépek - legalább is papíron.

Ahogy arról mi is beszámoltunk, Tarlós István csütörtökön azt indítványozta, egy éven belül legyen teljes repülési tilalom a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren éjfél és hajnali 5 óra között. A budapesti főpolgármester kezdeményezése egybecseng Ughy Attila XVIII. kerületi polgármester lobbijával, aki régóta azon dolgozik, hogy a Ferihegyről felszálló gépek ne lakott területek felett, hanem más útvonalon haladjanak, és ne a kerületi lakók legmélyebb álmát zavarják meg.

A hvg.hu megkereste az ügyben a Budapest Airportot, amely úgy reagált, üdvözöl minden olyan javaslatot, amely hozzásegít a repülőtér és a környéken lakók harmonikus együttéléséhez. A cég emlékeztetett, hogy a HungaroControllal közösen hosszú évek óta arra törekszenek, hogy – a repülés biztonságának követelményeit figyelembe véve – csökkentsék a főváros lakóinak a repülési zajból eredő terhelését.

A cégnél hozzátették: készen állnak minden észszerű javaslat megvitatására és megvalósítására.

A Budapest Airport egyébként azt is megjegyezte, hogy hivatalosan nem is szabad az éjfél és hajnali 5 óra közötti időszakra járatot tervezni a menetrendben. A szabály ugyanis az, hogy a gépeknek éjfél előtt meg kell érkezniük Ferihegyre, indulni pedig legkorábban hajnali 5 órakor tudnak.

„Más okokból, például késés, műszaki kényszerhelyzet, egészségügyi vészhelyzet miatt előfordulhatnak leszállások, hiszen ez az ország egyetlen 24 órában nyitva tartó repülőtere”– közölték.

A portál ugyanakkor összegyűjtötte, hogy minden nap akadnak olyan repülők, amelyek menetrend szerint éjfél után érkeznek Ferihegyre: Tel-Avivból, Milánóból, Brüsszelből, Dubaiból és Londonból is jön ilyen járat (az utolsó papíron 0:45-kor száll le). Budapest Airportnál erre azt a választ adták: akárhogyan adja el a légitársaság a jegyet, a szabály az, hogy éjfél előtt meg kell érkezni. Ennek ellenére az adatok szerint a menetrendben éjfél utánra tervezett járatok többsége, ha igyekszik is, valóban csak 0 óra után száll le.

Az Airportal repülési szakoldal közben arra figyelmeztet,

az éjszakai repülési tilalom elsősorban a "fapados" légitársaságoknak lenne nagy érvágás,

mert menetrendjüket a nap egy szűkebb időszakába kellene tervezni, hogy az esetleges késések esetén is visszaérjen az utolsó járatuk az éjféli zárás előtt. Tarlós István ezzel kapcsolatban az MTI szerint azt mondta, a fapados társaságokat eleve egy másik, Budapesttől távolabbi repülőtérre kellene irányítani A hvg.hu most arról is érdeklődött a Budapest Airpornál, hogy melyik repülőtér jöhetne szóba, amire az a válasz jött: "ilyenről nem tudnak".

MSZP: új repülőtérre van szükség a főváros közelébenHorváth Csaba, a szocialisták budapesti képviselője pénteken, Budapesten tartott sajtótájékoztatón beszélt arról, hogy pártja támogatja egy új repülőtér építésének ötletét - írja az MTI. Hangsúlyozta, a beruházást - a Budapesti Airport koncessziós jogai miatt - vagy állami támogatás nélkül, vagy a ferihegyi üzemeltető bevonásával lehetne megvalósítani.

Az MSZP politikusa kifejtette, a főpolgármesternek szégyellnie kellene magát, amiért az önkormányzati választás évében úgy tesz, mintha érdekelné a választók akarata. Szerinte ugyanis Tarlós István úgy tett ígéretet a ferihegyi repülőtér éjszakai forgalmának csökkentésére, hogy a hatályban lévő jogszabályok betartásával jóval kevesebb gép használhatná a repteret most is ebben az időszakban.  

Egy nemzetközi felmérés szerint az uniós polgárok számára Magyarország az EU leginkább csalódást keltő tagállama. Ez nem sok jót vetít előre a következő uniós költségvetés tárgyalása előtt.