A Fővárosi Közgyűlés szerdán tárgyalja – és minden bizonnyal el is fogadja – Budapest idei költségvetésének tervezetét. A javaslat szerint a város az idén 266,0 milliárd forint bevétellel és 380,0 milliárd forint kiadással számolhat, a finanszírozási hiány 114 milliárd forint lesz.
A tervezet szerint a hiányt három forrásból fedezik: 25,3 milliárdot az előző évek maradványaiból, 66,7 milliárd forintot új hitelek felvételéből, további 27,9 milliárdot pedig a meglévő befektetések értékesítéséből teremtenek elő – mutat rá a gigantikus hitelfelvétel tervére a Világgazdaság.
Az újság hozzáteszi, annak ellenére, hogy a konjunktúra csúcsán van a magyar gazdaság, a költségvetési előterjesztés a kockázatok részletezésével indul: a 2017 óta tartó béremelkedéssel lépést kell tartaniuk az önkormányzati cégeknek is a munkaerő magtartása érdekében, ami növeli a működési kiadásokat.
Jelentős többletkiadással jár a 3-as metró pótlása is, és a korábbi 5-ről 10 milliárd forintra nő a főváros által fizetendő szolidaritási adó. A kiadásokat részben ellensúlyozza az iparűzési adó 15,7 milliárd forintos többlete, ám még ez is kevés a működési bevételek és kiadások kiegyensúlyozásához – ezért van szükség 25 milliárd forintnyi pénzmaradvány felhasználására.
Mivel ma már a működési egyenleg sem pozitív, nem meglepő módon a fejlesztések egy részéhez a költségvetési és uniós forrásokon túl szükség van hitelfelvételre.
A legnagyobb felújítási tétel az M3-as metró renoválása. Bár az állami költségvetés 217,5 milliárd forintos támogatást nyújt, ám ez az egyik legnagyobb költségvetési kockázat, mivel a költségek további emelkedésére nincs már fedezete Budapestnek.A közösségi közlekedésben a kedvezményes árú utazások után kapott állami támogatás sem fedezi a tényleges költségeket, mivel a főváros lakossága elöregszik, és a finanszírozási olló egyre tágabbra nyílik - írja a gazdasági napilap.