Ha nem kapnak több pénzt a bérekre, az állami cégek nem tudják elvégezni közszolgáltatási feladataikat, akkora az elvándorlás, a létszámhiány. Ezért azt várják a terület munkavállalóinak szervezetei és a STRATOSZ, azaz a Stratégiai és Közszolgáltató Társaságok Országos Szövetsége is, hogy a kormány mélyebben nyúljon a zsebébe és adjon érezhető béremelést saját embereinek. Erről szerda délelőtt a tavaly februárban alakult Közszolgáltató Vállalkozások Konzultációs Fórumának (KVKF) ülésén állapodtak meg, ahogy arról is, hogy a követelést külön-külön megküldik az innovációs és technológiai miniszternek, hogy jelölje ki a tárca tárgyalóit, akikkel legalább két évre megállapodhatnak a magasabb bérekről.
A Népszava érdeklődésére a Vasutas Szakszervezet elnöke arra emlékeztetett, hogy ebben a körben él az a 2017-ben megkötött bérmegállapodás, amely három év alatt átlagosan 30 százalékos béremelést tartalmaz az állami cégek munkatársainak, ebből 2019-re azonban csak 5 százalékot. Meleg János a többi szakszervezet nevében is azt hangsúlyozta, hogy mára olyan mértékű munkaerőhiány alakult ki a vasúttól a postáig, a Volán vállalatoktól a villamos energia iparig és a vízügyi cégekig, hogy ha nem javítják érezhetően a dolgozók keresetét, az elvándorlás negatív hatását már a lakosság is megérzi.
Ezért döntöttek úgy, hogy az 5 százalék felett további kiegészítő emelésre kérik a kormányt. Erre egyébként a minimálbér és a garantált bérminimum december végén elfogadott 8 százalékos emelése miatt is szükség van, mert egyre jobban összecsúszik az állami vállalatok alkalmazotti bértáblájának alsó szintje, ezért a magasan képzett szakemberek a piaci szférában keresnek maguknak munkát. Nem akarnak ugyanannyit keresni, mint szakképzetlen vagy alacsonyabban képzett kollégáik. Meleg János hozzátette, hogy a MÁV-nál 15 százalékos emelést kérnek és olyan juttatások reálértékének megőrzését várják el, mint a vállalat önkéntes pénztári befizetései a dolgozók javára.
A Vasutas Szakszervezet elnöke az elégedetlenségről és a tervezett országos sztrájkhoz való csatlakozásról kijelentette, hogy ők is rengeteg gonddal küzdenek, de a 2012-ben elfogadott személyszállítási törvény értelmében a járatok 66 százalékát sztrájk idején is el kell indítaniuk a még elégséges szolgáltatások jegyében. Nincs értelme a munkabeszüntetés meghirdetésének, mert a leállást alig vennék észre az utasok, hiszen a felújítások sorozatos elmaradása miatt egyre romló technikai körülmények és a létszámhiány miatt már most rengeteg járat késik, vagy nem is tud elindulni. Meleg János szerint ráadásul lesz ennél rosszabb is a helyzet. A szakszervezetek által szervezett demonstrációkon azonban ott vannak és jövőben is ott lesznek – tette hozzá.