A fideszes sajtót összefogó Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványnál listaáron nézve minden harmadik reklámforint az államtól jött 2018-ban - írja a Kreatív. A Kantar Media számításaiból nem csak az derül ki, hogy ezek a cégek nem létezhetnének jelen formájukban pusztán piaci alapon, de az is:
Az adatokból kiderül: míg a teljes print, rádió, illetve online piacot érintő listaáras reklámbevételekből 17 százalékot tett ki az állami reklámköltés (105 milliárdból 17,8 milliárd forint), addig ezeknél a cégeknél ugyanez az arány 29 százalék (38,9 milliárdból 11,3 milliárd forint). A három szegmensbe tehát összesen 17,8 milliárd forint érkezett, és ennek 63 százaléka, 11,3 milliárd forint ment a KESMA-nak ajándékozott cégekhez.
Az államtól leginkább függő médiacégek a Magyar Idők Kiadó Kft. és a Figyelőt kiadó K4A, Schmidt Mária és Ungár Péter cége. Előbbi teljes reklámbevételének 77 százaléka, utóbbinak 61 százaléka érkezik az államtól.
A fenti adatok a hirdetések listaárát veszik alapul. Tekintve, hogy míg a piaci cégek gyakran jelentős kedvezményeket harcolnak ki maguknak, addig az állami vállalatokg nem gyakran alkudoznak,
A gyűjtésben nem szerepel a szintén jelentős mennyiségű állami hirdetést kasszírozó New Wave Media, mivel a cég reklámfelületeit 2018 óta az Evomedia értékesíti, amely viszont csak portfóliószintű bevallást tesz közzé. Az alapítványnak adott tévéket, az Echót és a Hír TV-t pedig nem méri a Kantar, ezért a tévés reklámpiac is kényszerűen kimaradt a szomorú összesítésből. Ezen a téren a legnagyobb kedvezményezettek egyébként a TV2 Csoport és a közmédia.