BKK;elektronikus jegy;RIGO;

- Menesztették a BKK vezérét

Dabóczi Kálmánnak a közel negyvenmilliárd forintos elektromos jegyrendszer bedőlése miatt kell távoznia. Megnyirbálják Szeneczei Balázs főpolgármester-helyettes jogkörét is. Tarlós a kezét mossa.

Felmentette pozíciójából Dabóczi Kálmánt, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérét Tarlós István főpolgármester - derül ki a városháza közleményéből.

A menesztés oka csak nehezen hámozható ki a városháza sajátos magyarsággal írt közleményéből:

„A BKK részéről a kivitelezési bonyodalom súlyának elhúzódó téves értelmezése, illetve szofisztikus magyarázatai folytán mára semmiképp sem indokolható időveszteség következményeként az illetékes, BKK-t felügyelő főpolgármester-helyettes feladata a jövőben a városüzemeltetésre korlátozódik."

Lefordítva: mint azt a Bagdy Gábor főpolgármester helyettes tegnapi közleményében leszögezte, ő és Tarlós István főpolgármester nem tudott a RIGO rendszer körüli problémákról, mivel azt elhallgatták előlük. Dabóczi Kálmán menesztésén túl ezért Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettestől – ő volt a BKK-t felügyelő főpolgármester-helyettes - elveszik az elektronikus jegyrendszer beruházás felügyeletét és azt Bagdy Gábor kapja most meg.

A városháza tegnap esti közleményében úgy fogalmazott a várost nem érte kár az ügyben.

Ez azonban, mint írtuk, erősen sántít mivel már 6,3 milliárdot kifizettek az elektronikus jegyrendszer kiépítésével megbízott német cégnek, amellyel azonban a BKK a napokban szerződést bontott, arra hivatkozva, hogy a cég nem biztosította a bankgaranciához szükséges feltételeket. Így egyelőre rejtély, hogy ez miért nem lenne kár.

UPDATE

Közleményt adott ki a BKK igazgatótanácsi elnöke, Szegvári Péter, aki szerint azért nem érte kár a fővárost, mivel a Scheidt & Bachmann GmbH által leszállított hardvereszközök továbbra is a főváros rendelkezésére állnak, és ebből kiépíthető a rendszer.

„A tervezett 7 elemből 3 határidőben és a tervezett költségek figyelembe vételével megvalósult” - fogalmaz Szegvári Péter közleménye - „Ezek az elemek a hatályos szállítói szerződés alapján készültek és megfelelően felhasználhatók a projekt tovább folytatásához.”

A BKK igazgatóság egyben kezdeményezte, hogy a fővárosi önkormányzat együttműködésével kezdődjenek tárgyalások a kormányzati szervekkel az AFC projektnek az országos rendszerekbe történő jövőbeni integrálása lehetőségéről. A Tarlós István régi bizalmasaként ismert Szegvári Péter közleménye úgy fogalmaz: a sajtóhírekkel ellentétben az Igazgatóság elnöke – azaz ő, Szegvári Péter - „közvetlenül nem adott rendszeres jelentést az adott ügyben a főpolgármester számára.”

Ha lehet, ennél is rejtélyesebb, hogy Tarlós és Bagdy hogyan nem tudhatott a RIGO rendszer problémáiról. Mint megírtuk Tarlós eleve azért vette fel 2015-ben Dabóczit BKK-s posztra, mivel Dabóczi fő feladata volt az évek óta nyűglődő, egyre nagyobb csődtömeggé növő RIGO rendszer kiépítésének a gatyába rázása. Az is feltűnő, hogy Tarlós mostanában egyre sűrűbben értekezett a BKK beszántásáról, így a napokban a miniszterelnökkel l aláírt választási szerződésében külön pontként szerepel a BKK megszüntetése.

Dabóczi Kálmán

Piaci forrásaink szerint Dabóczinak már évekkel ezelőtt szerződést kellett volna bontania a Schiedt & Bachmann-nal. A Schiedt & Bachmann-nal kötött 2014-es szerződés nem igazán adott arra lehetőséget, hogy a hardverek – beléptető kapuk, ellenőrző készülékek – legyártása után kitapossák a vállalkozásból, hogy beüzemelje azokat, különös tekintettel a rendkívül bonyolult IT-integrációs feladatokra. Így a BKK ugyan megvásárolt egy halom ilyen berendezést a cégtől, ám azok most használatlanul hevernek valahol egy raktárban. Azonban szerződésbontás helyett a BKK-vezér inkább újraterveztette a rendszert, ami újabb 3 milliárdos költségnövekedéssel járt.  

Közben 2017 óta ketyeg a beléptető rendszer kialakítására felvett EBRD-hitel. Korábban a 444 úgy kalkulált: az eredetileg 15 milliárdosra tervezett RIGO rendszer 36,8 milliárd forintosra költségvetésűre puffadt fel. A portál mostani számításai szerint végül akár 15 milliárdra is rúghat a bedőlt rendszer miatt az adófizetőket érő kár. 

A 2004 óta vajúdó, ám a jelek szerint soha el nem készülő elektromos beléptetőrendszer bedőlése részint komoly probléma lehet a fővárosban újrázásra készülő Tarlósnak, már ha az ellenzék képes felismerni az ügy súlyát. Ugyanakkor a kezére is játszhat, mivel nagyjából a projekt volt a BKK fenntartásának az utolsó indoka, így viszont már semmi sem áll Tarlós útjába, hogy a BKK-t megszüntesse és kisebb részét a városháza szervezetébe integrálja.

Egy héten belül 11 forinttal csökkent a benzin és 16 forinttal a gázolaj literenkénti bruttó átlagára.