Az elmúlt hetekben rebesgették, kedden már biztosnak tűnt, csütörtökön pedig valósággá vált, hogy Robert Kubica nyolc év kihagyás után visszatér a száguldó cirkuszba, ugyanis a 33 éves lengyel pilóta vezetheti a Williams egyik autóját a 2019-ben.
Kubica 2006 nyarán debütált a Forma-1-ben, Jacques Villeneuve helyére ült be a Hungaroringen. Első futamán hetedik lett, mindez két pontot ért volna, ha a Sauber-BMW-t utólag nem zárták volna ki a versenyből. Két versenyhétvégével később Monzában már a dobogó harmadik fokára állhatott, s ennek is köszönhetően 2007-re szerződést kapott a Saubernél. Szezonjának legemlékezetesebb pillanata a kanadai horrorbalesete volt, ugyanakkor csodával határos módon szinte sértetlenül szedték ki darabokra hullott autójából.
Balesete miatt csupán egyetlen futamot kellett kihagynia, majd 2018-ban három dobogós hétvége után elsőként intették le Kanadában. Később még háromszor állhatott fel a pódiumra, s végül negyedikként zárta az évet. Kubica 2009-ben az elgyengülő BMW-vel esélytelen volt, ám a Renault így is látott benne fantáziát, s szerződtette a Ferrarihoz távozó Fernando Alonso helyére. Két dobogót összehozott a bajnokságban, majd 2011. február elején a leggyorsabb volt az első valenciai teszten. Mint utóbb kiderült, ekkor már előszerződése volt a Ferrarival, ám mint tudjuk, sosem lett a maranellóiak pilótája.
Pár nappal a valenciai tesztelés után egy kisebb olaszországi raliversenyen indult hobbiból, ahol súlyos balesetet szenvedett. Kubicáért helikopter jött, de annyi vért vesztett, hogy a kórházban szinte lemondtak róla. „Szóljanak a srác szüleinek” – reagált állítólag orvosa, amikor felmérte az állapotát.
A pilóta életét megmentették, ám úgy tűnt, jobb karját amputálni kell. Ha bárki más feküdt volna a műtőasztalon, bizonyosan megtették volna, ám végül karja ugyan helyrehozhatatlanul roncsolódott, megmenekült.
Hosszú rehabilitáció után elindult raliversenyeken, majd 2017-ben elhatározta, visszaküzdi magát a királykategóriába. Fizikálisan kiváló állapotba került, majd váratlanul megkapta az F1-es lehetőséget ex-csapatától, a Renault-tól. A francia csapat túl nagy kockázatot látott a lengyelben, aki később a Williamsnél próbálkozott. Már-már úgy tűnt, visszatérhet a száguldó cirkuszba, de az istálló az utolsó pillanatban Szergej Szirotkint szerződtette helyette. Kubica tesztpilóta státuszban maradhatott a Williamsnél, s noha jobb karja, illetve keze a kormány mögött inkább csak biztosításra alkalmas, így is jobb eredményeket hozott, mint Szirotkin.
Kubica helyzetét nagyban javította az is, hogy a csapat rendkívül gyenge eredményei miatt az orosz pilóta szponzorai a jövőben máshová vinnék eurómillióikat. „Nem folytatjuk a munkát a Williams Martini Racing csapattal a Forma-1-ben. A szezon kezdetén kellemetlen meglepetésben volt részünk a csapat teljesítményét illetően, és az autó fejlődési üteme sem volt elég magas” – nyilatkozta Boris Rotenberg, az SMP Racing vezetője.
A Williamstől az idény végeztél távozik a Martini és a Stroll-család is, így a vezetőknek máshonnan kell pótolniuk kieső bevételeiket. Szirotkin idén 15-17 millió eurós pluszt hozott az istállónak, Kubica pedig annak ellenére lett befutó, hogy a lengyel olajvállalat, a PKN Orlen „csupán” 10 millióval támogatja meg pártfogoltját.
„Mindenkinek köszönettel tartozom, aki mellettem volt és segített az életem ezen nehéz időszakában. Rendkívül nagy küzdelem volt a Forma-1-be történő visszatérés, azonban ami az elején szinte lehetetlennek tűnt, most újra lehetségessé vált – kezdte Kubica, majd azt is megosztotta, mit vár a visszatéréstől. „Eddigi életem egyik legnagyobb teljesítményeként gondolok a visszatérésre, s biztos vagyok abban, hogy kemény munkával és elkötelezettséggel képesek leszünk arra motiválni a csapatot, hogy szép eredményeket érjünk el" – tett hozzá Kubica, akit állítólag a Ferrari egy hosszú távú fejlesztőversenyzői pozícióra szerződtetett volna. A lengyel azonban úgy döntött, a mezőny jelenlegi leggyengébb autójából próbálja kihozni a lehető legtöbbet.