Facebook;sorosozás;

- Magára vállalta a Soros-bérencezést a Facebook egy egyébként is távozó embere

Vállalja a felelősséget a volt kommunikációs igazgató azért, hogy egy sorosozó PR-céget alkalmazott a Facebook. A bűnbakká lett Elliot Schrage már júniusban bejelentette távozását a cégtől.

Elliot Schrage, a Facebook volt kommunikációs vezetője vállalta a felelősséget, amiért a cég megrendelést adott a Definers PR-vállalatnak, amely aztán Soros-bérencnek állította be a Facebook kritikusait, és valóságos álhír-hadjáratot indított ellenük. Schrage szerint a Definers túllőtt a célon a bírálóik lejáratására tett lépésekkel.

Lépéseire már kedden, a Facebook alkalmazottaihoz intézett üzenetében magyarázatot adott Schrage, aki egy évtizeden át dolgozott a Facebooknál, és idén júniusban jelentette be távozását. Szerdai bejegyzésében pedig nyilvánosan ismerte el:

a cég maga kérte fel a Definerst, hogy készítsen lejárató anyagot Soros Györgyről, miután a milliárdos egy januári beszédében viselt dolgai és hozzáállása, az álhírek és gyűlöletbeszéd gátlástalan terjesztése miatt "a társadalomra leselkedő veszélyek egyikének" nevezte a Facebookot.

A Definers segített abban is, hogy reagálni tudjanak a róluk terjesztett "igazságtalan állításokra" - írta a kommunikációs igazgató. Ezzel együtt Schrage azt hangoztatta, hogy a Definers túlzásba esett a Facebook bírálóinak lejáratását célzó tevékenységében. A társaság kommunikációs csapatára épített rendszer "itt kudarcot vallott" - írta.

Bejegyzésére reagálva, Sheryl Sandberg, a Facebook vezérigazgató-helyettese is bűnbánatot tanúsított, jelezve, hogy az ő felelőssége a Facebook kommunikációs csapatának ellenőrzése. Ugyanakkor azt is állította, hogy az egészről gyakorlatilag csak a botrány kirobbanása után szerzett tudomást. Ám mint kiderült, "néhányszor" azért szerepelt a cég neve a neki küldött munkadokumentumokban és levelekben.

Hogy a Facebook felbérelt egy, a Republikánusokhoz köthető PR-céget, ami aztán Soros Györgyre vezetett vissza mindent és mindenkit, aki korábban bírálta a vállalatot, múlt szerdán, a New York Times cikkéből derült ki.

A cég segítségét azután vette igénybe a Facebook, hogy kiderült, Trump megválasztásának orosz titkosszolgálati hátszelétől a Cambridge Analytica Brexit-manipulációján át, a mianmari népirtás eszmei megalapozásáig, számos elfogadhatatlan dolognak biztosított felületet, és ezért jócskán vesztett népszerűségéből.

A Definers megoldásai közt szerepelt egy álhírportál üzemeltetése, ahonnan a manipulatív és lejárató anyagaikat az Egyesült Államok jobboldali orientáltságú médiumai terjesztették tovább.

Már az is csalódásra adott okot, hogy nem tudja megfékezni platformján a gyűlöletkeltést a Facebook, az pedig, hogy annak terjesztésében részt is vesz, minden határon túlmegy - reagált Patrick Gaspard, a Nyílt Társadalom Alapítványainak vezetője a megjelentekre. A Facebook közleményben később gyakorlatilag megismételte, hogy a kritikus civilek Soros-bérencek, és csak annyit tagadott határozottan, hogy ezt antiszemita felhanggal állítaná.

Az új szabályozás gyakorlatilag ellehetetleníti a nem ukrán nyelvű lapokat.