;

Budapest Airport;Közlekedő Tömeg Egyesület;

A Budapest Airport tervezett parkolója egy látványterven

- Vasútállomás helyett óriási parkolóházat épít a Budapest Airport

Van egy koncepció, ami alapján úgy épülhetne egy napi 20-25 ezer embert kiszolgáló vasútállomás a reptér mellé, hogy közben sikerülne Magyarország számos nagyvárosát is bevonni az ország vérkeringésébe. Helyette - az vasútállomás ideális helyszínére - egy hat szintes parkolóház kerül.

Jelentősen megdrágul, vagy akár lehetetlenné is válik a jövőbeli repülőtéri vasútvonal állomásának utasbarát, terminálhoz közeli elhelyezése, miután a repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. a napokban bejelentette: parkolóház építésébe kezd a területen - derül ki a Közlekedő Tömeg Egyesület közleményéből.

Az elmúlt évtizedekben számos koncepció készült a repülőtér vasúti kiszolgálására. A legelőnyösebbnek a Budapest–Cegléd vasútvonalon Pestszentlőrinc és Monor állomások közötti új nyomvonal kiépítése mutatkozik, mely egyúttal az országos vasúthálózat részévé válna.

Egy ilyen vasúti fejlesztéssel végre nem csak Budapest, hanem az ország nagy része is gyors és kényelmes kapcsolatba kerülne a repülőtérrel.

A vonal számos nagyvárost - Győrt, Székesfehérvárt, Nyíregyházát, Debrecent, Szegedet vagy Kecskemétet - az autózással versenyképes menetidővel, átszállás nélkül tenné elérhetővé. Sőt, egy ilyen megoldás még a távolsági és nemzetközi vonatok menetidejét is meggyorsítaná és lehetővé tenné a budapesti elővárosi vonatok sűrűbb indítását is.

Az átmenő jellegű vasútvonal mellett szól az is, hogy - a repülőtéren végződő megoldással ellentétben - nem új járatokat kell indítani hozzá, hanem az kiszolgálható az egyébként is közlekedő vonatokkal.

A mai légi utasok, kísérőik és a repülőtéren dolgozók számából, illetve a tömegközlekedést Budapest vonzáskörzetében használók arányából becsülve átlagosan napi 20-25 ezer utas, azaz egy kisváros lakossága használna ma egy létező, színvonalas vasúti kapcsolatot a repülőtér megközelítéséhez.

A siker szempontjából azonban elengedhetetlen, hogy az állomás a repülőtéren belül ideális, a terminálépülethez a lehető legközelebb lehessen. A terminál melletti hatalmas parkoló építése pedig - mint az a Közlekedő Tömeg ábráin is látszik - éppen ennek a lehetőségét veszi el. Ha a föld alá még el is férne az állomás, annak megépítése már semmiképp se lesz így gazdaságos.

Mint a közlemény fogalmaz:

"meggyőződésünk, hogy repülőtér tulajdonosaként a Magyar Kormánynak - a magánkézben lévő vagyonkezelői jogok adta lehetőségek határáig - mindent meg kell tennie azért, hogy a leendő repülőtéri vasútvonal az ideális, átmenő vasútvonalon, a terminálhoz lehető legközelebbi ponton érje el a repülőteret".

Nem érte egyet a párt egykori társelnöke azzal, hogy az LMP nem szavazta meg a Sargentini-jelentést, ám nem sok befolyása van a döntések meghozására.