Vodafone;adategyeztetés;

Illusztráció: Sean Gallup/Getty Images

- 40 milliós bírság és mehet újabb adategyeztetésre több százezer ember

A Vodafone szerint minden rendben, ám a hírközlési hatóság szerint dehogy: így 40 millióra bünteti a társaságot, és tömegeket zavar el újra az ügyfélszolgálatokra.

Új adategyeztetésre számíthat több százezer Vodafone-os, feltöltőkártyás ügyfél, mert a társaság az ügyfelek friss adatközlése helyett saját nyilvántartásából kiindulva egyeztetett. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) emiatt 40 millió forintra bírságolta a szolgáltatót, és kötelezte, hogy a megfelelő módon pótolja az elmaradt adategyeztetéseket. A többi mobilszolgáltató többségében betartotta az adategyeztetéssel kapcsolatos jogszabályi előírásokat - írta közleményében az MNHH.

A hírközlési hatóság azt vizsgálta, hogy a szolgáltatók hogyan teljesítették 2017-ben a feltöltőkártyás ügyfelekre vonatkozó, törvényben előírt adategyeztetési feladataikat. Az átfogó vizsgálat megállapította, hogy az érintett előfizetői kör mintegy egyharmadánál a Vodafone Zrt. nem a törvényi előírásoknak megfelelően végezte el az adategyeztetést, és a SIM-kártyákat is csak egy héttel a határidő után kapcsolta le. A Vodafone fellebbezett a hatóság júniusi döntése ellen, amelyet azonban a másodfokú hatóság – néhány, az ügy érdemét nem érintő módosítással – augusztus 24-én helybenhagyott.

A Vodafone szerint nem helytálló a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogértelmezése, ezért bírósági felülvizsgálatot kér - közölte az MTI érdeklődésére a cég sajtóosztálya. Az érintett ügyfeleknek a normál, folyamatban lévő feltöltőkártyás egyeztetésen kívül nem szükséges jelenleg további adategyeztetés - hangsúlyozták. "A Vodafone az adategyeztetés során olyan, jogértelmezése szerint helyes eljárást alkalmazott, mely a hatályos jogszabályok betartása mellett az ügyfelek kényelmét és érdekeit tartotta maximálisan szem előtt azzal a céllal, hogy elkerülje a fölösleges sorban állásokat és enyhítse az ügyfelek adminisztrációs terheit" - közölték.

A hatóság szerint a Vodafone jogsértése abban áll, hogy az első adategyeztetés során több százezer előfizető esetében a már korábban, csupán a szerződéskötéskor megadott adatokat egyeztette újra a központi nyilvántartás adataival, így minden harmadik előfizetője ügyében helytelenül intézkedett. A szolgáltató eljárása ugyanis nem elégítette ki azt a törvényben előírt célt, hogy egyértelműen azonosítani lehessen az adott SIM-kártyához tartozó előfizetőt. Így sérült a közérdek, a jogalkotói cél, az államnak a visszaélések megakadályozásához fűződő nemzetbiztonsági érdeke - írta a hatóság. A szolgáltató eltérő jogértelmezésre hivatkozott, de erről az álláspontról a hatóság – most már jogerőre is emelkedett – határozatában megállapította, hogy nem felel meg a vonatkozó jogszabályi rendelkezéseknek. Emellett a nem egyeztetett kártyák lekapcsolását a törvényi határidőhöz és a versenytársakhoz képest is jelentős, többnapos késéssel fejezte be, meg sem kísérelve a törvény által szabott július 1-jei végrehajtást.

A Vodafone jogsértései az előfizetők széles körű érintettsége miatt súlyosnak minősülnek, ezen felül a szolgáltató közvetlenül sértette a jogalkotói célokat, és akadályozta azok teljesülését. A szolgáltató által választott jogsértő adategyeztetési mód – a versenytársaival szemben – lényegesen kedvezőbb helyzetet eredményezett, mivel jelentősen csökkentette számára a törvény végrehajtásából származó adminisztratív feladatokat is. A hatóság megállapította, hogy a másik két szolgáltató valamennyi egyéb teendőjét az adategyeztetés megfelelő végrehajtásának rendelte alá, jelentős humán és anyagi erőforrást vonva be. 

A bírság mértékének meghatározásakor az NMHH a fokozatosság és arányosság elve mentén mérlegelte a jogsértés súlyát, jelentőségét, időtartamát, az elért vagyoni előnyt, a piacra gyakorolt hatást, az okozott érdeksérelmeket és a bírságösszeg visszatartó erejét - indokolta a 40 milliós bírság kiszabását a hírközlési hatóság.   Népszava

A adategyeztetésre felhívó SMS-t komolyan kell venni Az adategyeztetést ettől az évtől kezdve minden évben a szerződéskötéstől számított fordulónapig kell elvégezni. Ez minden feltöltőkártyás előfizetéssel rendelkező kártyatulajdonos számára más és más időpontban válik aktuálissá, attól függően, ki mikor kötötte meg a szerződését első alkalommal. Tavaly, az első adategyeztetés alkalmával ez a határidő még egységesen június 30-a volt. Az adategyeztetés online is elvégezhető mindhárom nagy szolgáltatónál a cégek honlapján, és csupán pár percbe telik.

Papíron Mészáros Lőrinc csak az MKB kisebbik részét birtokolja, de a jelek szerint számíthat arra, az egyelőre ismeretlen új tulajdonosra, akinek egy alapos részvény-kavarás után úgy adta el a pénzintézet tíz százalékát, hogy érdemben nem lett kevesebb papírja. Így szabadabban helyezhet ki Mészáros számára kedves partnereknek hiteleket az MKB.