autóbuszok;

- Eddig csak a füst

A buszgyártással már korábban is kacérkodó magyar vállalkozások 2010-ben bejelentették, hogy újjáélesztik a magyar buszgyártást, és klaszterbe tömörültek.

A közvélemény, sőt némelyik közlekedési szakszervezet is lelkesülten üdvözölte a hazai buszgyártás „ébredését”, mondván, munkahelyek teremtődnek, és a Volánok buszparkja is megújulhat. Voltak persze kétkedők is, nagyobb a füstje, mint a lángja, hangoztatták. Egyik Volán-vezérigazgató pedig pikírt megjegyzéssel konstatálta az eseményt: lufi az egész, gyorsan kipukkan. 

Sajnos, így is lett. A kezdeti tűz ellobbant. De 2015-ben ismét erőt gyűjtöttek a vállalkozók, és most már kormányzati támogatással fogtak munkához. Közben a nemzetgazdasági miniszter elnökletével megalakult a Nemzeti Autóbusz-beszerzési Bizottság, az operatív munkára pedig a Volán Buszpark Kft. Kormányzati döntés született, hogy Volán-portfólió (7 közlekedési központ alkotja) három év alatt 1849 autóbusszal gyarapodhat. A beszerzés konstrukciója is módosult: a közlekedési központok bérlik a Volán Buszpark Kft. által központilag biztosított buszokat, az eszközök nem kerülnek a tulajdonukba.

Két év eltelt a kormányhatározat után, és a beígért buszmennyiség töredéke érkezett meg a Volánokhoz. Hasonló cipőben jár a BKV is. Úgy tűnik, hogy a buszgyártó társaságok munkájában ismét működési zavarok keletkeztek. Pedig mind a BKV, mind a Volán szakma buszparkjára ráférne a frissítés. Egyes megyei Volán-társaságok autóbusz-állományának átlagéletkora 2011-ben 10-11 év volt, most az egész portfólióé meghaladja a 15 évet. Különösképpen kritikus a helyzet a városi közösségi közlekedésben. Vannak megyeszékhelyek, ahol nem csekély számban közlekednek 25-30 éves, „szépkorú” autóbuszok. A finanszírozási kérdések mellett az autóbuszpark állaga okozza a leggyakoribb súrlódást a megrendelő önkormányzatok és a szolgáltató közlekedési központok között. 

Csapdahelyzetben vannak a cégek, hiszen az „ellátó” központ nem tud buszt biztosítani, saját maguk pedig nem szerezhetnek be járműveket. A kör bezárult.

A képletből nem maradhat ki az utazóközönség sem, hiszen ők a korábbi években nem ilyen szolgáltatáshoz szoktak. Ezért ők elsősorban a Volánokat szidják. 

Küszöbön a piacnyitás, amikor is 2019-ben megpályáztatják a közlekedési vonalak meghatározott szeletét. Ennek értelmében 2020-tól már egy liberalizált, magánvállalkozókat is magában foglaló közlekedési alrendszer szolgáltat. Várhatóan a „finomabb falatoknak” számító távolsági járatokért állnak majd a startvonalhoz a legtöbben. A közlekedési központok a jelenlegi járműparkjukkal még csak a pályára sem léphetnek. Különösképp, ha figyelembe vesszük, hogy addig tovább amortizálódik a flotta. Ha a kormány versenyben akarja hagyni a Volánokat, akkor fel kell oldania az önálló járműbeszerzés stopját.