Az Irányi utcai fekete-fehér cégér vélhetően több külföldinek dobbantja meg a szívét, mint amennyi magyarnak: a Tipton cég – noha következetesen kommunikálja, hogy magyar, mi több: Budapest-térképet ábrázolnak – 95 százalékban külföldre gyártja termékeit. „A leggyorsabban növekvő piacunk azonban a magyar” – mondja Tipton Zachariás, azaz Milaskey Zachariás amerikai-magyar tervező, akinek ötlete nyomán 1998-ban létrejött a Tipton Eyeworks.
„A jövő az újrahasznosított anyagoké – magyarázza Zack. – Az indulásunkkor ez nem volt még ilyen egyértelmű, mára azonban igen, így mi magunk is folyamatosan keressük a környezetbarát alapanyagokat.” A dizájner most a fém bűvöletében alkot: nemrég a Nespressóval együttműködve készített a szó legszorosabb értelmében vett kapszulakollekciót: a szemüvegkeretek anyaga a kávékapszulákból újrahasznosított alumínium.
A budapesti bemutatóterem falán csupa világsztár képe sorakozik – valamennyien a vonatkozó szemüvegben pózolnak. Nem akármilyen keretekről és napszemüvegekről van szó: a Vinilyze márka darabjai vinyl lemezekből, azaz ahogyan magyarul manapság is hívjuk: „bakelitből” készülnek. A Tipton ezzel nem csupán divat- hanem popkulturális élményt is ad: a Sziget fesztivál sztárfellépői például évek múltán is nagy becsben tartják és rendszeresen viselik a saját lemezeikből készített szemüvegeket, amelyekkel a cég lepi meg őket. Kapott már Robbie Williams, Rihanna, Martin Garrix, a Kasabian és a Bad Religion együttes egy-egy tagja, de Elvis Costello vagy épp a labdarúgó Dani Alves is. Az egyik legnagyobb sikert a Limp Bizkit énekesének tervezett modell aratta: ez a cég legkeresettebb terméke – és Zack megsúgja: neki is ez a kedvence.
Most pedig igazán nagy dobással rukkolt elő: az AC/DC együttes Back in Black című lemezét „öntötte” szemüvegbe. Az ausztrál rocklegenda legismertebb albuma minden idők második legtöbb példányban eladott lemeze. Az pedig, hogy immár szemüvegként is elérhetik a rajongók, igazán kalandos történet eredménye.
A Tipton évek óta működik együtt olyan gyárakkal, amelyek egykor (vagy az ismét felvirágzó piacnak hála, ma is) vinylt préseltek. A cég átveszi azokat a lemezeket, amelyekbe akár csak mikroszkopikus piszok is került vagy bármilyen más okból hibásnak számítanak, hogy aztán szemüvegként szülessen újra az amúgy használhatatlan műanyag. Régi raktárakból is bukkannak elő el nem adott lemezek, nemrég azonban egy szállítmány kék színű, jelöletlen vinyl érkezett a Tiptonhoz. Egy munkatárs a lejátszáskor felismerte, hogy ez bizony Pink Floyd High Hopes című, 12 inches kiadványa.
El is készült az ehhez illő szemüvegek, amelyeket a tulajdonos legfontosabb ügyfeleinek adott el önköltségi áron – az együttes azonban így is nehezményezte a dolgot. A felek végül megállapodtak, a menedzsmentről pedig kiderült, hogy az AC/DC-t is képviseli, és annyira megtetszett neki a lemezből készült szemüvegek alapötlete, hogy együttműködésre kérte a magyar céget. Így készült el a Back In Black kapszulakollekció, amely három fajta keretből áll három-három különböző méretben, pazar díszdobozban.
Zack azt mondja: az úgynevezett merchandise – azaz az előadók nevével, képével, logójával ellátott – termékek fő célja, hogy minél többen hazavihessék őket, ennek megfelelően többnyire olcsó bögrékről és pólókról beszélünk. Ez azonban ne tévesszen meg senkit: a koncertjegyek és a lemezekből befolyó pénz mellett egy nagyon fontos bevételi forrása a zenészeknek. Vannak azonban, akik kifejezetten keresik a magas minőségű, kis szériás gyártott termékeket, amelyek kedvencükhöz köthetők – és hajlandók ezért jóval többet is kifizetni. Ők nem a feltűnő logókra, hanem az egyediségre, az izgalmas megoldásokra hajtanak: az AC/DC-kollekció darabjain apró, visszafogott embléma, maga a szín és a „rock and roll” fazon utal az ihlető személyére. Meg persze a barázdák.
De nem csak a zenerajongók viselhetik magukon kedvenceiket: a filmmániásoknak ott a Cinematique kollekció, amelynek keretszáraiban valódi filmkockákat találunk! Ottjártunkkor megleshettük az egyik épp hazánkban forgató hollywoodi híresség egyedi szemüvegkeretét – mivel azonban nem szeretnénk elrontani a meglepetést, nem áruljuk el, mely emblematikus film jeleneteit láttuk a száron.
Zack azt mondja, a keretek tekintetében a franciák a legbátrabbak, ők egyenesen keresik a furcsa, szokatlan formákat – de az utóbbi időben idehaza is egyre népszerűbbek a hangsúlyos, különleges kiegészítők. A tervező megmutatja a műhelyt is, amelyben kézzel készülnek a szemüvegek és a szintén lemezekből előállított tokok. A hangfalakból egyébként épp egy Bob Marley-szám szól – bakelitről.