A kaotikusra sikerült Azeri Nagydíj után búcsút intett a Forma-1 mezőnye Ázsiának, s megérkezett Barcelonába, amely évek óta az európai versenyhétvégék első állomása. A mezőny a 2018-as szezonkezdet előtt nyolc napig itt készült, így a csapatok és a pilóták jól ismerik a pályát.
A Red Bull pilótája, Max Verstappen úgy véli, az ötödik versenyhétvége megmutatja majd, hogy ki lehet esélyes a bajnoki cím megszerzésére. A holland versenyző mindezt azzal magyarázta, hogy a csapatok Barcelonába nagy fejlesztési csomaggal érkeznek.
“A Spanyol Nagydíj az idény meghatározó pillanata lehet. Kíváncsian várom, hogy ki hogyan szerepel. Úgy gondolom, hogy nagyon gyors az autónk, de a csúcssebességen még egy kicsit javítani kellene, remélhetőleg sikerül is” – mondta Verstappen, aki két éve Barcelonában versenyzett először a Red Bull istállónál, s egyből győzni is tudott.
“Várom a hétvégét, hiszen jó emlékeim vannak az első győzelmem miatt, és örülök, hogy elindul az európai szakasz. A téli teszteken mindenki nagyon sok kört ment Barcelonában, kíváncsi leszek, mennyit fejlődtek az autók azóta. Sok fejlesztésünk érkezik, remélhetőleg mind beválik és még előrébb jutunk, persze mindenki más is hoz frissítéseket” – magyarázta a 20 éves ifjonc, aki két hete összeütközött csapattársával.
A Spanyol Nagydíj kiszámíthatatlanságát jelzi, hogy 2007 és 2016 között senki nem tudott győzelmet ismételni a barcelonai pályán. Sorban Felipe Massa, Kimi Räikkönen, Jenson Button, Mark Webber, Sebastian Vettel, Pastor Maldonado, Fernando Alonso, Lewis Hamilton, Nico Rosberg és Max Verstappen győzött, ám tavaly a pontversenyben jelenleg is vezető Hamilton megtörte a sorozatot.
A Mercedes angol pilótája a hétvégén természetesen győzelmi eséllyel indul, és ha vasárnap délután őt intik le az első helyen, akkor olyat visz majd véghez, amit utoljára Michael Schumacher, hiszen utoljára a hétszeres világbajnok legenda volt képes egymást követő két évben győzni Barcelonában. Az elmúlt három futamon pole pozícióból rajtoló Vettel ezúttal olyan helyszínre érkezik, ahol még nem nyert időmérőt, a német pilóta ugyanakkor szeretné megszerezni pályafutása 50. futamgyőzelmét.
A gumiszállító Pirelli pedig megpróbálja izgalmassá tenni a futamot, ezért egy agresszív, a tavalyihoz képest egy fokkal lágyabb gumikínálatot biztosít a csapatok rendelkezésére. "Elég agresszív opciókat kínálunk a csapatoknak a közepessel, a lággyal és a szuperlággyal, ami tavaly az ultralágy volt még" - mondta a verseny előkészületeivel kapcsolatban Mario Isola, a Pirelli autósportért felelős vezetője. Idén először a versenyzők választhatják meg, melyik gumikeverékből mennyit kérnek, ki is alakultak ebből szép kis eltérések, voltak, akik például kétszer annyit kértek a leglágyabb keverékből. A csapatok eddig általában elkerülték a legkeményebb gumik használatát, Isola szerint azonban ez a verseny ebből a szempontból is más lehet.
“Úgy döntöttünk, csökkentünk a gumik vastagságán, hiszen a kopás nem jelentett problémát. Az autók így tovább tudnak majd kint maradni a pályán, függően attól, mennyire kezelik jól ezt a kis gumikopást, viszont az aszfalt nagyon gyors, így azt láthattuk volna, hogy egy gyors tempójú pályán, de alacsony kopású gumival köröznek a versenyzők."
S ha a Pirelli módosításai nem ígérnek elég izgalmat, az időjárás is közbeszólhat, lévén Barcelona környékén esős és hűvös az idő. Az időjósok gyakori csapadékot várnak a hétvége folyamán, így a változékony időjárás a szombati időmérőt és a vasárnapi futamot is befolyásolhatja.
A 2021-ben érkező új motorszabályokkal együtt új rendszert vezetne be a rajtbüntetésekre is az F1 vezetősége, olyannyira, hogy lényegében törölnék a rajtbüntetéseket, mert már az F1 technikai részéért felelős Ross Brawn, és a versenyigazgató Charlie Whiting is érzik, hogy komolytalan a mostani bonyolult büntetőrendszer.
Az új, várhatóan 2021-ben érkező rendszerben a váltókkal is lehetne annyit trükközni, hogy nem sorban hat futamban, hanem egy évi maximumban jelölnék meg a korlátot, vagyis ha egy váltó tönkremegy három futam után, de egy másik tovább bírja, akkor az nem érne büntetést.
A Spanyol Nagydíj programja:
Péntek:
1. szabadedzés 11.00-12.30
2. szabadedzés 15.00-16.30
Szombat:
3. szabadedzés: 12.00-13.00
Időmérő edzés: 15.00-16.00
Vasárnap:
Verseny: 15.10
Az eseményeket az M4 Sport élőben közvetíti.