Noha még csak két futamot teljesítettek a 21-ből, az idei vb-sorozat máris bőven szolgáltat témát. Legutóbb például világszerte milliók figyeltek aggódva a Ferrari garázsára, amikor Kimi Raikkönen elütötte az egyik szerelőjét, Francesco Cigarinit egy kerékcserénél. A kettős lábtöréssel végződő ijesztő jelenetsor újra felvetette a kérdést: miként lehetne biztonságosabbá tenni a kötelező kiállásokat?
„Ha nagyon kellene, én csökkenteném a kerékcserében résztvevők számát - felelte lapunk kérdésére az M4 Sport szakkomentátora, Wéber Gábor. - Ha a mostani három ember helyett kevesebben állnának oda egy kerékhez, már csökkenne a hasonló balesetek esélye. Mindez nyilván lassítaná a folyamatot, azaz a munkaidő nőne, viszont kisebb lenne a kockázat. Persze, hibázási lehetőség mindig marad, mert annyira rövid az idő és azért csak az emberi kéz munkáján múlik a dolog.”
A Sebastian Vettel idénybeli második sikerét hozó Bahreini Nagydíjon történtek kapcsán a korábbi kétszeres világelső versenyző, Mika Häkkinen is elmondta véleményét. A finn szerint több veszélyes szituációt eredményezett már, hogy újabban nem egy táblát tartó csapattag (az úgynevezett „nyalókás ember” – a szerk.), hanem egy olyan rendszer adja meg az indulási engedélyt, amely a kerékkulcsokról kapja a jelet a kerékcserék befejezéséről. Nem mindig tökéletesen, hiszen a legutóbbi szerencsétlenséget is az idézte elő, hogy a zöld jelzés láttán Raikkönen gázt adott, miközben az egyik abroncsát még le sem tudták venni.
Cigarini síp-és szárkapocscsontját törte a Bahreini Nagydíjon, a beavatkozás után az Instagramon üzent Forrás: Instagram
„Amikor nyalókás embert használtak, akkor is előfordult, hogy rosszul felrakott kerékkel engedték vissza az autót a pályára, esetleg elütöttek egy szerelőt. Gondoljunk bele: a táblát tartó személy sem tudja másodpercek alatt felmérni, hogy minden kerék a helyén van-e, ahhoz, hogy ez a jelenleg 2-3 másodpercet igénylő munkafolyamat biztonságosan lemenjen, legalább 5 másodpercre volna szükség – mondta ezzel kapcsolatban a lapunknak nyilatkozó szakértő. - Ha szeretnénk kevésbé veszélyeknek kitenni a személyzetet, akkor egyszerűen ki kell venni a szerelőket a tűzvonalból. Ahogy a három Ferrari-szerelő egy kerék mellett beállt vasárnap, az már önmagában is veszélyes volt, de persze ezt manapság minden csapatnál így csinálják. Így végeznek a leggyorsabban.”
Mivel Bahreinben – éppen Raikkönennél – a pénteki első szabadedzésen is gond volt a kerekek rögzítésével, előzőleg pedig az idénynyitón, a Haas kiállásainál ütötte fel a fejét hasonló probléma, a Nemzetközi Automobil Szövetség vizsgálni kezdte a csapatok kerékcseréit és a megoldás lehetőségeit.
„Már most sejthető, hogy a reformötleteknek lennének ellenzői, hiszen ha megnövekedne a kerékcserék időtartama, azzal a kevesebb kiállás felé tolódnának el a stratégiák, miközben mindenki arra törekszik, hogy több lehessen – magyarázta Wéber. - Az időveszteséggel számolva egyszerűen nem érné meg többször kiállni, én viszont azt gondolom, hogy ebben kompromisszumot kell kötni, elvégre a glória is felkerült az autókra, amelytől csúnyábbak és nehezebbek lettek a versenyautók, viszont biztonságosabb lett a Forma–1. Szerintem azt az 5-6 másodpercet, amivel megnövekedne a kerékcserék ideje el kéne engedni a szerelők testi épsége érdekében.”
A vb sorozat harmadik hétvégéje egyébként az első edzésekkel magyar idő szerint már péntek hajnalban elkezdődött, a helyszín ezúttal Sanghai, Kína. Mindenki abban bízik, hogy ezúttal nem a bokszban, hanem a pályán történtek miatt lesz emlékezetes a verseny.