hulladék;BKV;elektromos buszok;

Népszava illusztráció.

- Elektromos buszok parkolópályán

Hónapokra le kellett állítani a BKV két vadonatúj elektromos buszát - válaszolta megkeresésünkre a közlekedési vállalat. A darabonként 170 millió forintért vásárolt C68E Modulo buszokat hónapokon át nem tudták forgalomba állítani műszaki alkalmatlanságuk miatt. A BKV 20 darabot vásárolt a Mabi Bus Kft. által gyártott elektromos buszokból, de a tartósan kivont példányokon kívül a többivel is akadt bajuk. A közlekedési cég azt nem árulta el, melyik jármű mennyi időt töltött kényszerpihenőn, de nem tagadták a bajokat, ahogy fogalmaztak: „az átlagos idő az egyes járműveknél nagy szórást mutat.”

A meghibásodások miatt a BKV nem mindig tudja teljesíteni az elektromos buszok üzemeltetésére tett vállalásait, azt, hogy a húszból legalább 14 forgalomban legyen. Annyi konkrétumot sikerült megtudnunk, hogy a típus legjellemzőbb hibái az ajtóműködéssel, az ablaktörlővel és az akkumulátorok töltöttségével kapcsolatosak. Optimális esetben a busz megszakítás nélkül 150 kilométert tudna megtenni egy feltöltéssel.

A BKV válaszai azt jelzik, az elektromos Modulok műszaki hibáit nem sikerült megszüntetni. Egy évvel ezelőtt az Index számolt be arról, hogy a 2016 áprilisában forgalomba állított méregdrága buszok naponta ötször-hatszor robbannak le. Akkor azt nyilatkozta a BKV, a hideget ugyan bírják a buszok, de a párát nem, ez okozza a legtöbb hibát, illetve az ajtóknál a ragasztás rossz minősége.

A helyzet azóta jelentőset változott, mivel januártól már nem a gyártónak, hanem a BKV-nak kell viselnie a járművek szervizköltségeit, kivéve a szavatosság keretén belül kezelt hibák helyreállításának ellenértékét.