Folytatódik a buszbotrány Budapesten. Több forrásunk is megerősítette, hogy a múlt héten a Nemzetgazdasági Minisztérium nyomatékosan próbálta meggyőzni a BKV vezérigazgatóját, hogy minél hamarabb vegye át a Modulo csuklós buszokat. A jelek szerint azzal sem foglalkozik a kormány, hogy a Matolcsy jegybankelnök unokatestvérének érdekeltségébe tartozó Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. (IEAG) által gyártott Modulo 168d busznak még típusengedélye sincs, ráadásul a BKV-t vezető Bolla Tibort korábban a közlekedési cég felügyelő-bizottsága arra kötelezte, hogy a járművet előbb független minősítő intézettel vizsgáltassa át, s az állásfoglalást megfontolva döntsön az átvételről. Hiába nyomorgatja azonban a tárca a vezérigazgatót, sem a BKV nem tudja megkezdeni az átvételi eljárást, sem a független szakértő nem tud addig vizsgálódni, amíg a gyártó át nem adja a típus teljes műszaki dokumentációját. A BKV változatlanul arról tájékoztatta lapunkat, hogy több mellékletet sokadik felszólításra sem kaptak meg a kivitelezőtől.
Nem tudni, hogy ezeket miért tartja vissza az IEAG, a társaság nem válaszolt erre a kérdésünkre, csupán annyit közölt, hogy terveik szerint heteken belül sajtótájékoztatón mutatják be a buszt. Kérdés, hogy ez az ismertetés miben különbözik majd attól, amit az NGM államtitkára, Lepsényi István jelenlétében tartottak január 19-én, amikor a két első félig kész járművet lefotózhatta a kormánysajtó, majd visszavitték őket szerelni. Az államtitkár egyáltalán nem mellékesen korábban tagja volt az IEAG felügyelő-bizottságának, most pedig kormányzati tisztségviselőként befolyása van a hazai buszgyártás állami támogatására. Korábbi cége nyerte el a Volánbusz nettó 15 milliárdos tenderét, s az összesen 180 darab Modulo csuklósbuszból kellene az első harmincat megvenni a BKV- nak, 2,6 milliárd forintért. Az államtitkár összeférhetetlenségére vonatkozó kérdéseinkre a gazdasági tárca nem reagált.
Azt továbbra sem tudni, az IEAG mikor gyártja le a 180 buszt. Eredetileg 2017 augusztusában kellett volna átadniuk, ezt a határidőt azonban a lejárta előtt hozott kormányrendelettel kitolták 2018. áprilisára. Kormányzati és BKV-s forrásaink is biztosak azonban abban, hogy a buszok nem készülnek el a következő három hónapban.
Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének (MABÜSZ) elnöke január 16-án a Magyar Időknek az átadási időpontot 2018. augusztusban jelölte meg. Megkérdeztük a MABUSZ elnökét, honnan származik az információja, hogy a gyártó nem tudja tartani az áprilisi határidőt sem, de erre a kérdésünkre nem válaszolt. Vincze-Papnak az államtitkárhoz hasonlóan van kapcsolata a gyártóval, a résztulajdonában lévő Jáfi Autókut Kft. a Modulo 168d módosított típusbizonyítványához szükséges egyik minősítő vizsgálatot végezte. Értesülésünket megerősítette a tulajdonos: „A Jáfi-Autókut az áttervezéseket nézte át, a szükséges számításokat végezte el, és a módosításokat megfelelőnek, jóváhagyásra alkalmasnak találta.”
Bár nem kérdeztük, de azt is megtudtuk tőle, hogy „A fékrendszer kiváló működését a Knorr-Bremse ellenőrizte és adott ki róla írásos tanúsítványt.” Ez a fékberendezéseket gyártó cég szintén a busz bemutatóján szónokló államtitkár karriertörténetéhez kapcsolódik, Lepsényi 1995-2015 között a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. ügyvezető igazgatójaként dolgozott.
A háttérben terjed a hír, hogy a BKV folyamatosan tájékozódik a nemzetközi buszpiacon: ha a magyar üzem végleg alkalmatlannak bizonyul a megrendelés teljesítésére, akkor gyorsan lépnie kell a közlekedési cégnek, mert ősszel megkezdődök a 3-as metró felújításának második szakasza is, s akkor valóban komoly fennakadások lehetnek a főváros közlekedésében.
Lásd még: Buszbotrány - Reagált a szaktárca