BKV;buszbeszerzés;Matolcsy-rokon;csuklós buszok;Modulo 168 d;Szemerey Tamá;

FOTÓ: MTI/BALOGH ZOLTÁN

- Lejtmenetben a Matolcsy-rokon csuklósai

Egyre kínosabb a jegybankelnök, Matolcsy György unokatestvérének érdekeltségében lévő gyárban készülő, a BKV-nak szánt csuklós buszok kálváriája. Először – mint arról beszámoltunk – határidőt kellett hosszabbítani, mert a gyártás nem indult el. Aztán az okozott vitákat, hogy kiderült: a végleges verzió eltér a prototípustól, rövidebb annál, ami miatt megannyi műszaki probléma adódott. A kabinet tovább erőltette az ügyet, és a BKV-s szakszervezetek tiltakozása ellenére forszírozta az első két busz átadását. Átadás helyett azonban a múlt pénteken egy kínos PR-eseményt tartottak: a kormánymédiát hívták csak el a "bemutatóra". Ahonnan egyébként a két kiállított Modulo 168 d típusú buszt visszavitték a gyártó Ikarusz Egyedi Autóbusz Gyártó (IEAG) Kft. telephelyére további szerelésre.

Mára kiderült, hogy a BKV akkor sem vehette volna át a buszokat, ha azok készen vannak: lapunk ugyanis megtudta, hogy több oldalnyi műszaki leírás hiányzik a modell típusengedélyéből. Ha pedig nincs teljeskörű típusengedély, akkor nem lehet meggyőződni a jármű alkalmasságáról. Ez esetben pedig aligha bonyolíthatják le felelősséggel a tervezett vételt: harminc csuklóst vásárolnának 2,7 milliárd forintért.

„Az autóbuszok rendelkeznek típusengedéllyel, azonban azok átadása még nem teljeskörűen történt meg, néhány mellékletet még nem kaptunk meg” – ismerte el megkeresésünkre a BKV. Ezek pótlására már felszólították a gyártót, amely biztosította a BKV-t arról, hogy "a kért dokumentumok az első járművek átvételéig teljeskörűen rendelkezésünkre fognak állni".

Mindez azért is érdekes, mert a kormányhivatal alá tartozó közlekedési felügyelet lapunk érdeklődésére azt közölte: a busznak igenis van típusengedélye, a járművek 2017 decemberében részt vettek a forgalomba helyezést megelőző vizsgálaton. A kormányhivatal szerint a járművek „megfelelt” minősítést kaptak.

Ha viszont van típusengedélye a buszoknak, akkor az a kérdés: a gyártó vajon miért titkolja el annak egyes részeit a BKV elől? Erre magyarázat lehet például az: csak a teljes típusengedély birtokában indíthatná el a BKV azt a vizsgálatot, amely során kiderülne, hogy megfelelőek-e a buszok. Ez a vizsgálat már csak azért is elkerülhetetlen, mert a műszaki viták miatt a cég felügyelő-bizottsága tette azt kötelezővé. Úgy tudjuk, az ellenőrzést a TUV Rheinland-KTI Kft. végzi majd. Kérdésünkre a cég ügyvezető igazgatója, Finszter Ferenc annyit közölt, korábban már vizsgálták a Modulo 168 d típust, de többet, üzletszabályzatuk miatt, nem árulhat el. Arról nem rendelkezett információval, hogy a vizsgálatuk óta történt-e konstrukció- vagy típusengedély-módosítás. A független szakértő véleménye lényeges lesz: ő dönti el, hogy alkalmas-e a típus használatra vagy változtatni kell a járműveken.

Az IEAG ügyvezetője, Mészáros Csaba, akinek érdekeltsége is van a társaságban, a többségi tulajdonos azonban a Matolcsy György jegybankelnök unokatestvére, Szemerey Tamás csehországi bejegyzésű vállalkozása. Nem mellékes az sem, hogy a fejlesztés és a gyártás költségeit a Magyar Külkereskedelmi Bank hitelezte, és a pénzintézetnek 45 százaléka Mészáros Lőrinc kezébe került tavaly nyáron. 

Stadion és kisvasút tuti nem lesz Nyírtason, de kevesebb emberrel végez a lepusztult egészségügyi rendszer; most a kihűlés jut a nyugdíjasok osztályrészéül, egy kormányváltás után 13 havi nyugdíjat ígér az MSZP és a Párbeszéd; a kispártok vagy szedjék össze magukat, vagy szimpatizánsaik szavazzanak át – Karácsony Gergely, Kunhalmi Ágnes és Tóth Bertalan Nyíregyházán kampányolt.