Joshua Siegel, a Massachusetts Institute of Technology (MIT) kutatója alkotott egy olyan okostelefon-applikációt, amely meg tudja állapítani, hogy mi működik rosszul egy autóban pusztán azoknak a zajoknak alapján, amelyeket hallani lehet a kocsi belső terében utazás közben, vagy állás közben a nyitott motorház közelében állva.
A DataDriven egy hús-vér autószerelő fülére hasonlít, de nemcsak a zajokkal foglalkozik, hanem le tudja olvasni az okostelefon GPS-éről a sebességre vonatkozó adatokat. A választ egy algoritmus adja meg, amelyet Siegel különböző autók sokféle problémás zajával edzett. A próbák során az esetek 90 százalékában pontos választ adott. Számításai szerint alkalmazása havonta minimum 125 dolláros megtakarítást jelent az autótulajdonosoknak azáltal, hogy megelőzi a nagyobb javításokat – írta a MIT honlapja, a technologyreview.com.
A DataDriven jelenlegi fejlettségi állapotában fel tudja ismerni például, hogy a motornak csak három hengere jár, mert a negyedik meghibásodott, hogy a kerekek nincsenek egyensúlyban, ha a gumikban nincs elegendő nyomás, vagy ha a gumik bordázata elvékonyodott, ha a levegőszűrő hatástalan, mert beporozódott.
A mindössze 29 éves Siegel detroiti születésű, érthető hát, hogy az autóvárosban már gyerekkorában felkeltették érdeklődését a motorok. Kezdetben régi kocsikkal dolgozott, amelyeket viszonylag könnyen meg lehetett javítani, olyan egyszerű szerszámokkal, mint a francia kulcs vagy a csavarhúzó. Amikor áttért a modernebb autókra, bonyolultabb elektromos rendszerekkel lett dolga és rájött, hogy a legelemibb karbantartásokat is lényegében számítógépek irányítják. Arra gondolt, hogy ezt meg lehetne valósítani régebbi típusoknál is. Így született meg a DataDriven létrehozásának gondolata, amelyet a MIT web-site-ján „az autó sztetoszkópjának” neveztek.
Az első próbálkozás működött, de túlságosan függött a típus ellenőrzési rendszerétől. Kiváló volt a 2008 után gyártottakhoz, de kevésbé az 1996 és 2007 között született autókhoz. Siegelnek tovább kellett fejlesztenie, hogy alkalmazni lehessen bármilyen típushoz, autókhoz, kamionokhoz, motorkerékpárhoz, függetlenül a gyártási évtől. Majd miután rájött, hogy csaknem minden diagnózist az autó hangja alapján állít fel, egy applikáció segítségével okostelefonját ruházta fel „egy szerelő megérzésével”.
Siegel az algoritmust úgy tanította meg az autó hangjainak felismerésére, hogy gépkocsikat bérelt és szándékosan idézett elő rajtuk hibákat, amelyeknek a hangját fel akarta ismertetni. Most azon dolgozik, hogy egy olyan algoritmust fejlesszen ki, aminek azt kell jeleznie, hogy mikor kell olajat cserélni a maximális hatékonyság érdekében.