MOL Nyrt.;FGSZ Földgázszállító Zrt.;szlovák-magyar gázvezeték;

Fotó: Népszava

- A Molé a szlovák-magyar gázvezeték

A Mol-tulajdonú FGSZ Földgázszállító Zrt. megvásárolja a Magyarországot Szlovákiával összekötő gázvezetéket. Az ügylet – melynek tervéről elsőként lapunk számolt be - többlépcsős, de a Mol-cég összesen 46 milliárdot fizet. A vevő vállalja, hogy az átvett dolgozók munkaviszonyát egy éven belül rendes felmondással nem szünteti meg.

A 111 kilométeres vezeték története három éves kora ellenére meglehetős hányattatott. A tervet 2010 előtt az összes többi, összesen közel hatezer kilométernyi hazai központi gázvezeték tulajdonosa, az FGSZ vetette fel, majd piaci igények híján, el. Ám Orbán Viktor kormányfő nagy európai gázrendszer-tervekre hivatkozva, uniós támogatás mellett lényegében a hazai gázfogyasztók kontójára, az állami MVM-mel mégis megépíttette azt. A kormányfő a 2014-es választások előtt a művet félkészen át is adta. Ezután az Európai Unió utasítására az MVM-től a Belügyminisztérium vette át a cső üzemeltetését. Bár a Mol előzetes fenntartásait igazolni látszott, hogy a tényleges átadás óta eltelt közel három év során mindeddig szinte egy köbméter kereskedelmi gáz se folyt át rajta, többek szerint önmagában a cső léte erősíti az oroszokkal szembeni gázalku-pozíciónkat. A Mol régóta megvenné a 92 kilométeres hazai szakaszt tulajdonló-működtető Magyar Gáz Tranzit Zrt.-t, amely hatékonyságát többször bírálták. Az adásvétel az uniós, illetve az árral kapcsolatos egyeztetések miatt húzódott. A mostani kormányirat szerint a vevő először „az üzletágért” 34 milliárdot fizetve előtörleszti az építésre felvett hiteleket, majd 12 milliárdért magát a céget is bekebelezi.

Töretlen optimizmust sugárzó, a kockázatok tárgyalását mellőző tervet tett elénk a következő időszakról a gazdasági tárca.