árvízvédelem;Tarlós István;Fővárosi Közgyűlés;Római-part;Római-parti mobilgát;Aranyosi-patak;öblözet;

TORKOLAT - Itt ér a Dunába az Aranyosipatak FOTÓ: MOLNÁR ÁDÁM

- Négymilliárdot kérnek a gátra

A vártnál lassabban készülhet el a két Római-partra kifutó patak árvízmentesítése, most azonban nem politikai, hanem jogi csatározás miatt elhúzódhat a beruházás.

Az ősszel beharangozottakhoz képest tovább módosított a városvezetés Római-partra szánt árvízvédelmi beruházása tervein: a főváros a közgyűlés szerdai ülésére szánt előterjesztése szerint csak az Aranyosi-patak mentén épülne gát, míg a Barát-patakén egyelőre nem. Ugyanakkor magasítanának a Barát-patak és a Római-part között futó pünkösdfürdői gáton. Az előterjesztés szerint összességében négymilliárd forintba kerülne a patak és a gát megerősítése.

Az előterjesztés hangsúlyozza: a pünkösdfürdői gát megerősítése nincs kapcsolatban azzal, hogy később a parton vagy beljebb, a Királyok-útja Nánási úton fut-e majd a Csillaghegyi öblözetet védő gát védvonala. Nem véletlenül hangsúlyozza ezt az előterjesztés: mint emlékezetes, Tarlós István főpolgármester ősszel hosszas csatározás után politikai okokból úgy döntött, hogy a választásokig inkább már nem is nyúl hozzá a nyomvonal nagy indulatokat keltő kérdéshez. A parti gát mellett kardoskodó főpolgármester ugyanis belátta, hogy a vízparti verzió rendkívül népszerűtlen még a kormánypárt berkeiben is, így ősszel még Bús Balázs fideszes óbudai polgármester is előállt egy Tarlósétól némileg eltérő, a parttól valamelyest távolabb húzódó nyomvonal-javaslattal.

Ráadásul a parti nyomvonal ügye egyesítette a fővárosi ellenzéket is, amely népszavazást kezdeményezett az ügyben, ami viszont az országos kampányra készülő Fidesznek nem hiányzott. Végül a városvezetés előbb visszavonta a mobilgát már elfogadott parti nyomvonalát, majd októberben jó időre elhalasztotta a végleges nyomvonal megállapítását. Ugyanakkor Tarlós István úgy döntött, hogy a parti nyomvonal kérdéséről leválasztotta az Aranyosi- és a Barát-patak erődítését és külön beruházás keretében építteti meg, a két patak megerősítésében nincs semmilyen vita, a civilek és az ellenzék is már sürgette a mielőbbi kezdést.

Azonban a most benyújtott előterjesztésből kiderül, hogy ez sem lesz olyan egyszerű: a Fővárosi Csatornázási Művek (FCSM) egyelőre csak az Aranyosi-patakra (és az ezzel együtt benyújtott pünkösdfürdői gát megerősítésére illetve magasítására) kért engedélyt. Az előterjesztésből az is kiderül, hogy a Barát-patak esetében egyelőre nincs kész a tervdokumentáció, lapunk úgy tudja, hogy a patak mentén földjogi viták bonyolítják a helyzetet, így az hosszabb idő lesz, mire ott is elindulhatnak az árvízvédelmi munkák.

Egy éven belül másodszor bolygatják meg a kormányhivatalok agrártámogatásokkal foglalkozó részlegeit, sokan utcára kerülhetnek.