Reméljük, hogy a következő városvezetés már képes lesz egy ilyen beruházást nem orosz érdekeknek megfelelően, hanem a budapesti érdekeknek megfelelően levezényelni - jelentette ki Juhász arra utalva, hogy a sajtóhírek szerint az orosz lobbinak "köszönhető" , hogy új metrók vásárlása helyett a régi leharcolt orosz Metrovagonmas szerelvényeket újíttatták fel, ami ráadásul ugyanannyiba került, mintha új metrót vett volna a Főváros. Sajnáljuk, hogy a felújítás végén a budapestiek ugyanazt a harminc évvel ezelőtti állapot fogják visszakapni, ahol nem lesz például légkondícionálás - mondta az Együtt elnöke. Pataki Márton, a párt elnökségi tagja azt emelte ki: két évvel ezelőtt még arról volt szó, hogy 150 új busz kell a metrópótláshoz. Ehhez képest mára a BKV mindössze a járművek belső átcsoportosításával oldotta meg a kérdést. Tény, hogy csupa modern, alacsony platójú metrópótló jár az M3-as vonalán. A kérdés azonban az, hogy a város más pontjain most milyen kohószökevények közlekednek - mondta Pataki.
A főváros túlélte az első hármas metró nélküli reggelt
Minden rendben, gyakran járnak, nincs fennakadás - így nyugtatott mindenkit a reggeli csúcsforgalomban a BKV egyik dolgozója a budapesti Árpád hídnál. A főváros valóban túlélte az első hármas metró nélküli reggelt. 8 órakor már olyan metrópótlot is sikerült találnunk, ami a hétfői csúcshoz képest gyakorlatilag üres volt. Arra a kérdésünkre, hogy minek köszönhetjuk a főváros korrekt helytállását, egy BKV dolgozó félig viccesen úgy válaszolt: komoly tapasztalunk van az M3-as nélküli Budapesten.
Tény, hogy a kettesével érkező metrópótló buszok igen sűrűn, 30-45 másodpercenként indultak az Újpest-központ végállomásról. Ott még szellősek voltak a járművek, így könnyen lehetett ülőhelyet is találni.
Bolla Tibor vezérigazgatója reggel az állami tévében azt mondta, hogy átlagosan 45 másodpercenként indulnak a 3-as metrót kiváltó járatok. Szerinte szerint elegendő sofőr és jármű áll rendelkezésre a 3-as metró kiváltására annak felújítása alatt. Akik azt mondják, hogy sűrűbben kellene indítani reggelente a járműveket, nem értenek a közlekedés szervezéséhez - szögezte le az igazgató.
A buszok az Árpád-hídhoz közeledve váltak egyre tömöttebbekké. A Lehel-téri átszálláshoz azonban már a többségnek vigyázzállásban kellett utazni. Újpest végállomástól a Lehel térig 30 perc körüli menetidőről számoltak be az utasok, és mi is ennyit mértünk, azaz helytállónak bizonyult a BKV előzetes becslése arról, hogy 10-15 perccel nőhet meg a menetidő a metrópótlás miatt.
Bár a múlt héten Tarlós István főpolgármester még úgy fogalmazott, hogy az utasok 60-70 százalékát tudják csak elvinni a metrópótló buszok, ehhhez képest az első nap reggelén gyakorlatilag folyamatos volt a forgalom a metrópótló járatok két végpontján, Újpest Központban és a Lehel Téren egyaránt.
A kérdés csak az, hogy a főváros más pontjain nem csökkent-e a járatok száma? - érdeklődtek többen is egyelőre pusztán filozofikus alapon. A BKV korábbi közléseiből annyit tudni, hogy a vállalat 60, modern csuklós Volvo buszt állított be a metrópótlásra. A metrópótló járat teljes útvonalán a megállókban mindenütt UV-zöldbe öltözött utastájékoztatók segítenek, hogy hol találhatók az egyes buszmegállók.
Horváth Csaba MSZP-s politikus szerint a főváros által tervezett hatvan busszal nem tartható a 3-as metró pótlása - adja hírül az MTI. A fővárosi képviselő hétfő reggel Budapesten, a 3-as metró újpesti végállomásánál lévő pótlóbuszos megállóban tartott sajtótájékoztatóján kifejtette: egy metró korábban 1200 utast szállított, és ahhoz, hogy ugyanezt az utasmennyiséget el lehessen vinni, nem hatvan, hanem nyolcvan buszra lenne szükség.
Megjegyezte: a múlt héten a főpolgármester azt mondta, a buszok 45 másodperces követési távolsággal közlekednek, és az utasok 60-70 százalékát tudják elvinni; a többiek keressenek más útvonalat.
Horváth Csaba azt mondta: a metrófelújítás első hétköznapján intenzív kezdet tapasztalható, mintha most "a főváros összes busza" ezen az útvonalon lenne, és nem 45, hanem 20-25 másodpercenként közlekednének. Ez rendben is lenne, kérdés ugyanakkor, hogy honnan hiányoznak az itt látható buszok - jegyezte meg.
Az ellenzéki politikus szerint ez a menetrend a tervezett hatvan busszal nem tartható. Az MSZP számításai szerint nem az utasok egyharmadát, hanem kétharmadát hagyják majd az út szélén. Szerinte "Tarlósék becsapták a budapestieket", nyilvánvalóan nem volt igaz, amikor azt mondták, hogy az utasok 60-70 százalékát elviszik, mert a 3-as metró pótlására beállított buszmennyiség erre nem alkalmas. A következő napokban, hetekben és hónapokban kiderül, hogy mire elég ez a kapacitás, s az is, hogy a három évre tervezett, a teljes vonalat érintő felújítás négy éven belül befejeződik-e, s ez alatt milyen kellemetlenségeket okoz az utasoknak.
Na, akkor "matekozzunk"
Nagyobb tömeg végül csak a Lehel térnél torlódott fel a reggeli műszakban, ahová sokan érkeztek a 14-es villamossal, de a metrópótló buszok hamar elszállították a reggeli tömeget, nem lett komolyabb fennakadás. Ami érthetetlen: a főváros korábban azt állította, hogy 60 pótlóbusz közlekedik. Az Újpest-központban tartott sajtótájékoztatóján Horváth Csaba (MSZP) képviselő szavaiból az sejlik fel, hogy valami nem stimmel a főváros számaival. „Egy metrószerelvény 1200 utast szállított" – mondja ugye Horváth Csaba - „Ehhez az utasmennyiséghez nyolc csuklós buszra lenne szükség. Ehhez nem 45 másodpercenkénti követési távolság kell, ennek a duplájára lenne szükség." Ugyanakkor alig látni várakozókat. Kérdés, hogy tényleg csak 60 busz közlekedik-e, vagy a BKV az első napra jóval több buszt dobott-e be a metrópótlásra. Ezzel kapcsolatos kérdéseinket már korábban elküldtük a BKV-nak, amint választ kapunk frissítjük a cikkünket. (Batka Zoltán)
A BKV és a BKK szakemberei mindent megtettek azért, hogy a legkisebb fennakadással járjon a 3-as metró felújítása - ezt mondta a főpolgármester reggel a TV2 Mokka című műsorában. Tarlós István hozzátette ugyanakkor: be kell látni, hogy egy ekkora felújítást a városban észrevétlenül nem lehet megtenni.
A politikában sokan abban reménykedtek, hogy nem tudják elkezdeni a metrófelújítást. Most, a felújítás megindulásával hónapokig arról beszélnek majd, hogy a fővárosban közlekedési káosz van - mondta a főpolgármester. Közölte, a 3-as metró északi szakaszának teljes felújítása valószínűleg egy év múlva kész lesz. A komplett felújítás végére a budapestiek egy olyan 3-as metrón utazhatnak, amelyik 25-30 évre korszerűnek mondható és mindenekelőtt biztonságos tömegközlekedést biztosít - ígérte.
Győznek a kerékpárosok
A Gyöngyösi utcánál a Kerékpárosklub is külön sátorral kiszállt a közvetlenül a kerékpárút mellett lévő metrópótlóbusz-megállóhoz és arra buzdította a metrópótlóra várakozókat, hogy aki tud, próbálja ki ezt a kölekedési módot. Halász Áron a klub szóvivője elmondta: szeretnénk minél több embernek megmutatni, hogy ez egy nagyon megbízható, egyszerű közlekedési eszköz, nem függünk a dugótól. Arra a kérdésre, hogy a metrópótlás miatt hányan nyergelhetnek át a kerékpárra Halász úgy fogalmazott: az oldalunk olvasottságunkból látom, hogy ahogy a sajtóban egyre nagyobb híre lett a metrópótlásnak úgy lett az érdeklődés is nagyobb a kerékpározás után. Nyilván később megpróbálunk forgalomszámlálási adatokat is szerezni. Az biztos, hogy aki a leggyorsabban akar eljutni az M3-as vonalán, az valóban üljön kerékpárra. Halász Áron mérése szerint Újpest Központból a Lehel térig így 30 perc alatt lehet eljutni, azaz a bringások könnyedén letekerik a metrópótlót. Ráadásul ez a félórás menetidő kényelmes tempót jelent, a sportosabbja ugyanis ennél jóval kevesebb idő alatt is megjárja a távot.
update!
A szakszervezet szerint kijön a buszmatek
Jelenleg 60 pótlóbusz közlekedik a metró vonalán és további 20-30-al több busz közlekedik a M3 vonalához vezető járatokon – tudtuk meg Schumacher Ferenctől a Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetségének az elnökétől. (BKKSZ) Szerinte a BKV jól megszervezte a metrópótlást, és úgy gondolja: a felújítás későbbi szakaszában is tartani lehet ezt a metrópótlási ütemet. Igaz, még napokkal korábban Tarlós István főpolgármester is úgy látta, hogy a pótlók csak a metrózók 60-70 százalékát tudják elvinni. A hétfő reggeli tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy a felvezető járatokon megnövelt buszjáratokkal együtt a metrópótló hálózat különösebb zökkenéssel elviszi a napi 530-540 ezer utast. Korábban ugyan a főváros is arról beszélt, hogy 150 metrópótlóbuszra lenne szükség a vonalon, azonban Schumacher Ferenc leszögezte: ez még arra a verzióra szólt, hogy egyszerre újítanának fel két nagyobb szakaszt. Mivel azonban a főváros csak az Újpest Központtól a Lehel Térig tartó északi szakasz állomásainak a felújításába vágott bele, így a 60 pótlóbusz – melyet a BKV átcsoportosítással oldott meg – elegendőnek bizonyult. Bár a szakszervezet korábban többször is szóvá tette, hogy komoly sofőrhiány van, ám az utóbbi idők bérfejlesztései nyomán némileg enyhül a helyzet - jelezte Schumacher Ferenc. Jelenleg is már 100 sofőrjelölt van kiképzés alatt, aki néhány hónapon belül munkába tud állni. Igaz, így sem ideális a helyzet, most is havi 20-30 túlórával dolgoznak az autóbuszvezetők.