hulladék;opera;Zeneakadémia;Vajda Gergely;Almási-Tóth András;Georgia Bottoms;

Fotók: Posztós János

- Georgia Bottoms - Szerencsés csillagzat alatt

Szerencsés csillagzat alatt született Vajda Gergely új operája, melyet a Zeneakadémián mutattak be Almási-Tóth András rendezésében.

Magyar zeneszerző amerikai operája? Erre még a műfaj iránt kevésbé érdeklődő néző is felkaphatta a fejét a Georgia Bottoms bemutatóját megelőző interjúdömpinget olvasgatva. A hazai kortárs zeneszerzés és -interpretáció elismert alakja, Vajda Gergely amerikai szüzsét választott operájához, s azt egyenesen a téma alapját szolgáltató regény írójával, Mark Childress-szel gyúrta librettóvá. A muzsika majd’ minden hangjából árad az amerikai Dél hangulatát megidéző couleur locale, de hiba lenne, ha csak ennyit jegyeznénk meg az igényes kompozícióról, mely (az utóbbi évek kortársopera-tendenciáival ellentétben) jóval több egyszer használatos alkalmazott zenénél: saját értékénél fogva is emlékezetünkbe vésődik, miközben híven festi a szöveg dramaturgiai fordulatait.

A posztmodern jó szokásához híven bőven idéz különböző zenei stílusok eszköztárából, ám ezeket egységes keretbe foglalja – sosem támad az az érzésünk, hogy bármely hang is öncélúan került volna a partitúrába. Ez a határozott zeneszerzői egyéniség biztos ismertetőjegye. A magyarországi bemutató minden szempontból szerencsés csillagzat alatt született. Almási-Tóth András hagyományos eszközökkel, ám a mű minden egyes rezdülését pontosan közvetítve állította színpadra a produkciót, jól mérve fel, hogy egy friss darab esetében nem szerencsés, ha az interpretáció a mű elé tolakszik. A címszerepet alakító Rebecca Nelsen az ősbemutató csapatából érkezett a budapesti előadásra, csakúgy, mint a fiát éneklő Keith Browning – mindkettejük alakítása elsősorban anyanyelvi természetességével, hitelességével ragad meg.

A hazai énekesek egyaránt a jó ügy iránti elkötelezettséggel vették ki részüket a produkcióból; vállalva a szubjektivitást, a Georgia anyját éneklő Károlyi Katalint és a polgármesternőt megformáló Meláth Andreát emelnénk ki közülük. A közönségsiker zálogaként az UMZE Kamaraegyüttes élén maga a zeneszerző vezényelte a bemutatót: a tolmácsolás zenei hitelességéhez így aligha férhetett kétség.

Infó:

Vajda Gergely: Georgia Bottoms (magyarországi bemutató)

Cafe Budapest kortárs művészeti fesztivál

Zeneakadémia, október 8.