Fonyódon akkor is épül zajvédő fal, ha senki nem akarja, Balatonlellén és Balatonbogláron akkor sem, ha sokan kérik, Balatonszárszón pedig életveszélyesnek tartják a síneken átkelést a már megépült fal miatt – zajlik a dél-balatoni vasútfejlesztés Mészáros Lőrinc cégének részvételével, csaknem 100 milliárd forintért.
- Bontsunk falat mi is?– kérdezte Dorogi Sándor Balatonszárszó független polgármestere, mert állítása szerint nem találnak illetékest, aki meghallgatná panaszukat. - Kétszázan aláírták már a tiltakozó ívet, de sokkal több is összegyűlhet – mondja a faluvezető. – Olyan módon épült meg a zajvédő fal, ami nagyban megnehezíti a pályaszakasz belátását, emiatt életveszélyes az átkelés; ezt nem csak a lakosok állítják, hanem közlekedési szakember is. Dorogi Sándor a falbontással arra utalt: a napokban Fonyódon éppen a tervezett zajvédő fal ellen tiltakoztak, mondván, eltakarná a balatoni panorámát.
Demonstrációt szerveztek a helybéliek és a nyaralótulajdonosok, s a polgári engedetlenség mintapéldájaként maga Hidvégi József polgármester (Fidesz) szedte ki a földből a zajvédő fal tartóoszlopait néhány tiltakozó lakossal együtt, majd ültettek virágot a lyukakba. Az oszlopok azóta már visszakerültek a helyükre, a környezetvédelmi hatóság arról tájékoztatta a polgármestert: a fal mindenképpen megépül, mert a várható zajterhelés-növekedés miatt ezt jogszabály írja elő. - Márpedig a falat senki sem akarja, sem a közeli ingatlanok tulajdonosai, sem a lakosság, sem a nyaralótulajdonosok, sem a városvezetés – így Hídvégi. – Az önkormányzatnak azonban még csak véleményezési joga sincsen, nem láttunk terveket a zajvédő falról. Igaz, arról megkérdeztek bennünket, hogy Fonyódon milyen színű legyen...
Balatonlellén Kenéz István független polgármester „jól lobbizott”, ott nem takarja egyetlen méternyi fal sem a panorámát – meg is kapja a magáét ezért azoktól, akik a vonatok zajára hivatkozva éppen hogy falat szerettek volna. Balatonbogláron is gyűlnek már az aláírások a vasút közelében élők körében; a nyári tapasztalatok szerint ugyanis hangosabbak a vonatok, mint korábban és emiatt ott is falat szeretnének. A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. azonban azt válaszolta nekik: a rugalmas sínágyazás megfelelően tompítja a zajt, később azonban, ha a zajmérések azt igazolják, hogy a vonatok mégiscsak hangosabbak az előírtnál, úgy szóba kerülhet zajárnyékoló fal építése.
Ez nem az elvégzett munka minőségére, hanem a dél-balatoni vasútfejlesztésnél használt technikára értendő. Az egy kilométer hosszú óriásgépet is bevetették ugyanis Mészáros Lőrincék, márpedig ez Európa egyik legkorszerűbb technológiája jelenleg.
A nyári szezon elmúltával folytatódott a beruházás a Balaton déli partján, egy jelentős szakaszon újra buszok szállítják az utasokat. A kivitelező konzorciumot alkotó felcsúti R-Kord Kft., valamint a V-Híd Zrt. és a Swietelsky Kft. jelenleg Balatonfenyvesnél dolgozik az alépítményjavító géplánccal: a monstrum csaknem egy kilométer hosszú, s a zúzott köveket, valamint a sínalépítményt, azt követően a betonaljzatot és a síneket cseréli. Naponta 4-500 métert tud haladni és éjjel-nappali munkavégzésre alkalmas. A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tájékoztatása szerint az év végére elkészülnek azokkal a munkákkal, melyek vágányzárat tesznek szükségessé, utána már legfeljebb csak éjszaka állhatnak le a vonatok.