Tartottak attól, hogy ősszel beindulnak a láncfűrészek
A III. kerület képviselő testülete ma úgy döntött, hogy semmilyen mobilgát építéshez sem ad tulajdonosi hozzájárulást, amíg el nem készül a kerítések vonalán építendő védmű megvalósíthatóságának elemzése. A Párbeszéd a dokumentumban hangsúlyozza: egyetért a döntéssel. Eddig joggal tartottunk attól, hogy ősszel beindulnak a láncfűrészek és rövidesen egy 20 méter széles, árnyék nélküli, letarolt betoncsíkká válik a Római. Ez a veszély ma – ha ideiglenesen is – de elhárult.
Ez a döntés áttörés a korábbi gyakorlathoz képest. Eddig a III. kerület szinte mindenben támogatta a főváros mobilgát koncepcióját, amely nem szavatolta 55.000 ember biztonságát, de hatalmas környezetrombolással járt volna. Ez a terv csak arra jó, hogy néhány milliárdos ingatlanspekuláns még gazdagabb legyen, a többséget, Budapest lakosságát hátrányosan érintette volna. Óbuda fideszes vezetése belátta, hogy rossz úton jár és mer változtatni, ezért a Párbeszéd üdvözli a testület mai határozatát. A párt az első pillanattól kezdve ellenezte ezt a veszélyes és környezetpusztító tervet. Ennek minden lehetséges fórumon hangot is adott, jelenleg épp a Kúria előtt van a Párbeszéd és az Együtt népszavazási kérdése a Római-parti védmű nyomvonaláról. Továbbra is reméljük, hogy a politikusok évtizedes kudarc-sorozata után végre a fővárosi emberek kezébe adhatjuk a döntést. Mindebben nagy érdeme van a civileknek is, akik sokat dolgoztak azon, hogy megismertessék a projekt hátrányait a közvéleménnyel, így kaphatott esélyt a Római-part a túlélésre - írják a közleményben.
Tarlós sürgeti a védmű megépítését
A főpolgármester - tudósít az MTI - azt tartja fontosnak a csillaghegyi-öblözet árvízvédelménél, hogy minél hamarabb megépüljön a védmű, valamint a Nánási út-Királyok útja és a Duna-part közötti hetven hektáros terület ne maradjon védelem nélkül. Szerinte "nem normális dolog szándékosan kitenni az árvíznek hetven hektárt, amelyen körülbelül 40 milliárd forintos "értékömeg" van. A Fővárosi Közgyűlés - mint emlékeztetett - szerdai döntésének megfelelően megvizsgáltatják a tervezővel a római-parti telkek határában álló kerítések nyomvonalában haladó parti védmű lehetőségét.
LMP: tudományosan kell alátámasztani az új gát nyomvonalát
Az LMP továbbra is úgy gondolja, hogy mindaddig nem szabad megkezdeni a Római-part árvízvédelmének fejlesztését, amíg tudományosan nincs alátámasztva az új gát nyomvonala. Csárdi Antal, az ellenzéki párt budapesti képviselője a főpolgármester sajtótájékoztatójára reagálva úgy fogalmazott, a városvezetés különböző csúsztatásokkal próbálja elkerülni olyan alternatívák kidolgozását, amelyek után egy hétköznapi ember is el tudná dönteni, melyik nyomvonal lenne a leghelyesebb. Példaként említette erre, hogy Tarlós István állításával ellentétben a Budapesti Műszaki Egyetem (BME) nem készített tanulmányt a fővárosnak, az intézmény oktatói pedig nem foglaltak egységesen álláspontot. Az LMP ezért továbbra is úgy gondolja, hogy csak a megfelelő megalapozó vizsgálatok elvégzése után lehet olyan gátat építeni a Római-parton, amely képes megvédeni az ott lakó 55 ezer embert.
MSZP: a parttól távolodva nő a gát biztonsága
Az MSZP szerint nem kell vízügyi mérnöknek lenni annak belátásához, hogy a Római-partra tervezett új gát annál biztonságosabb lesz, minél távolabb kerül a parttól. Horváth Csaba, a szocialisták budapesti képviselője pénteken, a főpolgármester napközben tartott sajtótájékoztatójára reagálva úgy fogalmazott, Tarlós Istvánnak el kell döntenie, hogy a "csillaghegyieket akarja megvédeni, vagy Garancsi lakóparkját". Hiába szavazza meg agyatlan zombi módjára a fideszes többség a Garancsi-gát terveit, már látszik, hogy Óbuda vezetése sem akarja azt - jelentette ki az MSZP politikusa, aki szerint a part menti gátat a "Tarlóstól független szakemberek", továbbá a civilek sem támogatják, egy közvélemény-kutatás alapján pedig a helyieknek mindössze 16 százaléka ért azzal egyet.