A lap közérdekűadat-igényléssel fordult a szervezethez, hogy kiderüljön, összesen mennyi pénzt költöttek el az emlékévvel összefüggésben, mire és kivel szerződtek egymillió forintnál magasabb összegért. Ha maradt valamennyi pénz, akkor azt mire költik majd el. Az alapítvány álláspontja szerint azonban ezeknek a megválaszolása a „munkaerőforrás aránytalan mértékű igénybevételével” járna, ezért összesen 352 ezer forintos költségtérítést kérnének, azaz óránként 4400 forintot számítanának fel az adatokért.
A közalapítvány válasza azért is meglepő, mert az Átlátszó.hu végül – perrel való fenyegetés után – elérte, hogy kikerüljenek a szerződések az alapítvány honlapjára. Az biztos, hogy a pénzből jutott Leslie Mándoki koncertjeire, a Magyarország, halld szavunk! című dalra, továbbá Stefka István dokumentumfilmjeire, illetve Huth Gergely kocsmájának új arculatára. Utóbbi két személy a kormányhirdetésekből jelentős bevételekhez jutó Pesti Srácok portál lapigazgatója, illetve főszerkesztője.
Az Átlátszó összesítése szerint a legtöbb pénz a Külügyminisztériumhoz került, 1,1 milliárd forintot költöttek a külképviseleteken és a külföldi magyar kulturális intézményekben szervezendő programokra. Csaknem hatszázmillió forint jutott az állami tendereken rendre sikeresen induló New Land Mediának kommunikációs szolgáltatásokra, 512 millió ugyanerre a célra a MindShare Kft.-nek, valamint szintén kommunikációs szolgáltatásokra fordítottak 500 millió forintot az 1080P Solution Kft.-n keresztül.
A Schmidt Mária vezette alapítvány tavalyi évre vonatkozó beszámolója szerint tavaly több mint 11 milliárd forintnyi támogatást kapott a központi költségvetésből az emlékév lebonyolítására. Valamivel több mint 4 milliárd forint ment el a központi programok finanszírozására, míg 7,5 milliárd a civil szervezetek, önkormányzatok, intézmények különféle megemlékezéseire. Ezekben az összegekben feltehetően nincsen benne az idei programok költségvetése, a teljes büdzsé 14,5 milliárd forint körül alakulhat.
A teljes cikket itt találja.