Népszava Anno;

- Amikor még csak grandiózus terv volt: Csalagút

Egy tragédia adta meg az utolsó lökést a Csalagút építéséhez

Csak a napokban lépett életbe, a La Manche-alagút megépítéséről kötött francia —brit szerződés (most cserélték ki legmagasabb szinten a ratifikációs okmányokat), de már „gőzerővel” folynak az előkészítő munkálatok.

A francia parton, Calais- nál, tisztítják a terepet: második világháborús repülőbombákat távolítottak ei a talajból. A brit oldalon, Dovernél, már 1894-ben elkészült egy, körülbelül 1 kilométer hosszúságú szakasz az alagútból, amit azután, később, az első világháború kitörése miatt, politikai okokból, félbehagytak. Ez a szakasz azóta beomlott, sőt, az otthagyott munkagépeket is betemette; most azt is meg kell tisztítani.

Várhatóan még ebben az esztendőben megindulnak az igazi munkálatok az összesen 50 kilométer hosszú „cső” építésére, amely a tervek szerint 1993-ra elkészülne. Hozzávetőleg 5 milliárd font sterlingre rúg a beruházási költség, de az — mint az ilyen gigantikus jellegű építkezéseknél — bizonyára tovább növekedik majd. Az építkezést az Euro-csatorna csoport irányításával öt angol"1 és öt francia építési vállalat végzi.

Hat év múlva — ha igaz — Londonból Párizsba 3 és negyed óra alatt. Brüsszelbe pedig 2 és háromnegyed óra alatt lehet eljutni vonattal — a csatorna alatt.* Még nem teljesen eldöntött kérdés: hogy is fog kinézni ez a „cső"?

Az 1975-ös tervek szerint háromnyílásos, egymással keresztben összefüggő, előre gyártott elemekből álló alagút épülne 20.8 kilométer hosszúságban a csatorna közepe tája alatt. Miután a Dover és Calais közötti távolság 36 kilométer, a hiányzó 15,2 kilométert mesterséges szigetre emelt hídszelvények ívelnék át. Az alagút is ezeken a szigeteken bújna ki a föld — illetve a víz — alól.

A legújabb tervek viszont a klasszikus megoldást részesítik előnyben, a parttól partig tartó, sőt, a csatorna szélességét jócskán meghaladó. kb. 50 km hosszú alagutat. S hogy a sokéves huzavona után ilyen hirtelen felgyorsultak a tárgyalások és megszületett a döntés, abban egy szomorú esemény is közrejátszott: a tragikus kompszerencsétlenség. amelynek következtében az év elején 173 személy vesztette életét.

Népszava 1987. augusztus 3.

Katonai bemutatón történt – egy közelben álló közhonvédet agyonütött